FFK tre hakk under målet: – Kanskje for ambisiøst

A-lagets sesong er over. Her er en oppsummering.

MÅLMASKIN: Mats Espeland spilte mange sterke kamper, som her borte mot AFSK. Fjellhamar sleit mye mer som lag. Foto: Espen Bråthen / Lokalfotballen

Et par uker er gått siden Fjellhamar satte sluttstrek for 2017-sesongen i 5.-divisjon. Den endte med en skuffende femteplass på tabellen, etter tap for de to opprykksklubbene Rælingen og Sørumsand i de siste rundene.

Avslutninga på fotballåret satte to tydelige streker under svaret: Det var liten tvil om at de to nevnte motstanderne fortjener sjansen på nivået over i 2018. FFK sto igjen med null poeng fra fire kamper mot disse, og sesongmålet om opprykk var temmelig tynnslitt allerede før sommerferien.

En solid nedtur etter at opprykket glapp med minste mulige margin i 2016, da Fjellhamar vant 5.-divisjon. Under normale omstendigheter skulle man da blitt belønnet med spill i 4.-divisjon, men omlegging av hele seriesystemet fra nivå tre og nedover satte en stopper for dette.

Se 2017-statistikken til FFK-spillerne her

– Lite stabiltet
– Grunnen rundt svakere resultater enn håpet og forventet tror jeg er for lite stabilitet i gruppen, og ikke minst i elleveren. Rokeringer fra kamp til kamp på grunn av skader og andre ting gjorde at spillere ikke kom i flyt, og relasjonene ikke ble optimale. Vi startet jo forsesongen veldig sterkt og viste et høyt nivå. Da den gruppa begynte å bli kraftig redusert, ble både treningsforholdene og konkurransen om plassene svekket, påpeker spillende trener Kim Hunstad.

Han er selv en av flere viktige FFK-spillere som har strevd mye med å holde seg skadefri i år. Sigurd Berg, Anders Risan og 2016-toppscorer Vetle Smith er andre eksempler.

Også mot flere andre lag rundt på tabellen ble det laber poengfangst for klubbens beste seniorer, som i fjor ble kretsmester i divisjonen. Fjellhamar tok ett poeng mot Aurskog/Finstadbru, og spilte uavgjort i begge møtene med Leirsund og Skårer.

NEDTUR: Kim Hunstad, Petter Larsen og resten av Fjellhamar fant aldri den samme flyten på banen som forrige sesong. Foto: Espen Bråthen / Lokalfotballen

Fra å være et av lagene som slapp inn færrest mål i 4.-divisjon i 2015, gjorde Hunstad og Robert Rognerud om FFK til et lag som styrte banespillet mye mer året etter. Spillestilen ga ikke like god effekt denne sesongen.

Krevende stil
– Med tanke på resultater mot spesifikke topplag er det, i tillegg til mye usikkerhet rundt rotasjon på spillerne, et spillemønster som kanskje har vært litt for ambisiøst. I kampene mot topplagene kunne vi kanskje ha ligget litt mer kompakt og utnyttet brudd og overganger, analyserer Hunstad.

Med en 5.-divisjonsavdeling bestående av de seks øverste lagene på nivået fra 2016, samt like mange som spilte i divisjonen over i fjor, ble konkurransen betydelig tøffere. FFK vant 19 av 22 kamper og tok med seg 58 poeng forrige sesong. Fasit for 2017 ble at seiersprosenten falt ned til 50, og en sluttabell som viste 20 poeng færre.

– Det skal sies at mot topplagene har vi slitt litt med uttelling. Neste sesong trenger vi nok en større gruppe, mer stabilitet, og noen spillere inn som kan være med på å heve nivået, både i kamp og treninger. Dette vil forhåpentligvis virke positivt for alle i gruppa med tanke på konkurranse rundt plasser, avslutter FFK-trener Hunstad.

Bildene til denne saken er hentet fra Lokalfotballen.

Fjellhamar – Rælingen 0-4 (0-2)
FFKs lag: Henrik Bolstad – Petter Larsen (Henrik Jacobsen fra 24.), Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Lars Hernholm (Markus Berntsen fra 76.) – Simen Stensøe, Kim-André Hunstad, Espen Nordermoen – Tom André Lia (Alexander Habibi fra 69.), Lars Nørbech (Kasper Ø. Thorsen fra 46.), Mats Eide Espeland.

Sørumsand – Fjellhamar 4-1 (0-0)
FFKs lag: Henrik Bolstad – Sondre Gundersen, Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Lars Hernholm – Espen Nordermoen, Kim-André Hunstad, Mats Eide Espeland – Tom André Lia, Kasper Ø. Thorsen, Henrik Jacobsen.
Innbyttere: Anders L. Mølster og Mathias M. Børli fra 65., Vetle Smith fra 80.
Fjellhamars mål: Smith. Målgivende: Mølster.