Mye Roth mot Flisbyen, men tre nye poeng

FFK slår roth på fjerdeplassen. Holder klubben på den til sesongslutt?

KOMMENTAR her er overflødig.

Flisbyen – Fjellhamar 0-3 (0-2):

Onsdagens seine bortekamp mot Flisbyen og Halfdan Roth endte med en ny komfortabel seier til Fjellhamar, den tredje på rad for a-lagsgutta. Ingen av lagene imponerte stort, men FFK hadde i alle fall god kontroll defensivt gjennom hele oppgjøret.

Før kampen hadde nevnte Roth vært bråkjekt ute og lova premier til både Mats Espeland og Kasper Thorsen, hvis de klarte å sette inn scoringer bak ham.

Sjølsikkerheten til Flisbyens lånekeeper viste seg å ikke ha særlig roth i virkeligheten. Både Espeland og Thorsen lurte Roth ned på sjeldne sprell nede i kunstgresset, og duoen scora attpåtil et mål hver før pausen.

Målvakta kan ikke skylde på roth i eget forsvar heller. Flisbyen ble rett og slett spilt ut ved de to måla. Først lurte Espeland Roth med en perfekt chip etter et snuat kvarter, og like før sidebyttet la Thorsen på til 2-0 med en vaskeekte luke mellom beina på vertenes sisteskanse.

Frustrert trener
– Aaaaahhhh!! Detta er bare roth!

Sitatet over er en noe mer pentspråklig variant av en lang rekke lignende kommentarer fra FFK-trener Robert Rognerud mens andreomgangen pågikk. Vi skal kanskje ikke dra det så langt som å si at angrepsspillet råtna på roth, men gang på gang sleit Rogneruds spillere med å tre pasninger forbi Flisbyens bakerste ledd.

Mye av omgangen forløp uten virkelig store sjanser. Med litt over ti minutter igjen av spilletida bestemte Petter Larsen seg for å ta med ballen innover fra backposisjonen mot 16-meteren. Lenge så også dette ut til å ende med bare roth. Rutinerte Larsen stoppa opp, hadde ikke spilt pasning mot noen av løpene rundt, og var egentlig ganske tom for alternativer.

Da ble løsninga et skudd, uten tilløp, med den frykta høyrefoten. En liten meter foran målstreken hadde Flisbyens leiesoldat slått roth med begge beina i bakken. Larsens avslutning gikk i bue over Roth og dalte ned i nettet til 0-3.

Kjempes om topp fire
FFK slår med dette også roth, på fjerdplassen i 5.-divisjon, før de to siste kampene mot topplaga Rælingen og Sørumsand. Tre poeng skiller ned til Skårer, som også skal møte Rælingen, i tillegg til Flisbyen. Leirsund ligger fem poeng bak FFK, og har bunnlaga Gjerdrum 2 og Fu/Vo 2 igjen på terminlista.

I Flisbyen har det vært mer roth enn vanlig denne sesongen, og klubben var en stund i fare for å rykke ned. Roth eller ikke roth, Fjellhamar og Flisbyen møtes nok til nye dueller på det samme nivået neste år.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Petter Larsen, Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Lars Hernholm (Precious Nathaniel fra 81.) – Simen Stensøe (Alexander Habibi fra 65.), Kim-André Hunstad (Nordermoen fra 83.), Espen Nordermoen (Vetle Smith fra 81.) – Tom André Lia, Kasper Ø. Thorsen (Lars Nørbech fra 69.), Mats Espeland (Markus Berntsen fra 25.).