– Vi skal kunne hevde oss fra midten og oppover

Etter årets 18. seier i sesongavslutninga retter FFK-spillerne blikket mot 4.-divisjon.

STERKT MANNSKAP: Fjellhamar fikk først et mål imot, men snudde kampen til sin fordel før pausen. Her jubler målscorer Tom André Lia og pasningslegger Anders Risan (i midten) for 2-1-scoringa.

Fjellhamar – Gjerdrum 3-1 (2-1)

Det siste motstanderlaget er slått. A-laget til Fjellhamar har satt sluttstrek for en formidabel sesong. En sesong der samtlige hjemmekamper ga tre poeng. Opprykket til 4.-divisjon har vært klart i ukevis, men FFK-gutta tok på ingen måte foten av gasspedalen før den avsluttende serierunden mot Gjerdrum var gjort unna.

Før oppgjøret var Gjerdrum det eneste laget, både i 5.-divsjon og blant rekruttene i 7.-divisjon, som ikke hadde tapt for Fjellhamar i seriespillet. Hjemme på stadion viste spillerne i hvitt og rødt samme sterke vinnervilje som har vært et kjennetegn i 2018. FFK kjempa ned Gjerdrum også, riktignok ikke helt uten å havne i trøbbel.

Med denne seieren klarte Fjellhamar seg gjennom fotballåret uten poengtap på hjemmebane, og med 18 trepoengere av 20 mulige. Bare fem poeng ble lagt igjen i bortekampene. Det skilte hele 17 poeng ned til andreplasserte Lørenskog 2, som også rykker opp. Mange lurer nå på hva en såpass suveren seriemester kan greie på nivået over i 2019.

Sikter høyt

– Som du oppsummerer har jo sesongen vært veldig god. Vi har en veldig bra tropp med mange bra personligheter og spillere. Alle er motiverte for å gjøre det bra. Klarer vi å få en god vinter og oppkjøring med bra trøkk, skal vi kunne hevde oss fra midten og oppover. Nivået kommer til å bli høyere, men det blir desto kulere med flere matcher med kriging og tøffere motstand, poengterer FFK-kaptein Anders Risan.

ASSIST OG RØDT KORT: Lagkaptein Anders Risan var involvert i både det ene og det andre mot Gjerdrum.

Lagkamerat Kasper Thorsen har herja mye med diverse forsvarsrekker som har spilt mot FFK denne sesongen. Han støtter kapteinen på at Fjellhamar bør sikte seg inn mot den øverste halvdelen av 4.-divisjon.

– Jeg trur vi skal være med å kjempe i toppen. Det kommer til å blir flere slitematcher, men de er jo enda bedre å vinne. Følelsen av å slå et lag i en jevn kamp er bedre enn å kruse rolig over dem, som har vært gjennomgående i 5.-divisjon i år, mener Thorsen.

Sendt i garderoben

I kampen mot Gjerdrum tok bortelaget ledelsen etter halvspilt første omgang. Fjellhamar snudde til 2-1 før sidebyttet, men så ble Anders Risan vist det røde kortet etter bare noen få minutter av den andre halvdelen.

– Jeg slår en pasning til PC ut på høyrebacken, og han spiller den på direkten tilbake til meg. En god miks av feilberegning av meg, og en pasning som kommer litt til siden for meg. I det ballen passerer meg ser jeg at Gjerdrum spissen er i full fart mot ballen. Jeg kaster meg i en takling og forlenger ballen hjemover til keeper Vetle, og tar med meg Gjerdrum-spilleren i taklingen. Det er jeg som forlenger ballen med tåa, men dommeren mener Gjerdrum-spilleren er først på ballen, og jeg tildeles et feilaktig rødt kort, beskriver Risan.

FFK greide likevel å hindre flere baklengsmål, og da toppscorer Thorsen sørga for 3-1 på slutten var saken klar. Ingen bortelag fikk reise hjem med poeng fra Fjellhamar stadion i 2018.

MÅL I HOPETALL: Kasper Thorsen scora to mål til i sesongens siste kamp.

På toppen av statistikken

Thorsen og Tom André Lia ordna de to første fulltrefferne. Jonas Flood hadde to målgivende pasninger til FFKs midtspiss i kampen, mens Risan assisterte før målet til Lia. Thorsen endte også opp med flest scoringer i divisjonen, med 28 mål til sammen. Imponerende tall for en spiller som også er blitt brukt mye som midtstopper i tidligere fotballsesonger.

– Din beste sesong på spissplass, Thorsen?

– I seniorfotball, så ja, men har vel aldri vært rein spiss i 5.-divisjon heller. Men lagkameratene mine skal absolutt ha mye av æren for at jeg ble toppscorer i år. Som guttespiller har jeg hatt en god del flere mål i en sesong, men det kom vel på grunn av at jeg var tidlig utviklet, sier målmaskinen som fikk sjansen i fem G16-landskamper i 2013.

TILRETTELEGGER: Jonas Flood har ikke dominert statistikkene etter FFK-combacket i sommer, men viste seg bra fram mot Gjerdrum.

Rutinerte Per Christian Ness endte opp som FFKs beste på statistikken over målgivende pasninger i år. Høyrebacken var nest sist på ballen ni anledninger, alle før sommerferien.

Nå er fotballåret 2018 uansett historie. Tøffere utfordinger venter neste sesong. Det er i alle fall liten tvil om at alle i Fjellhamar gleder seg stort til å spille 4.-divisjonsfotball igjen!

Fjellhamars lag (4-3-3): Vetle Smith – Per Christian Ness, Anders Risan, Henrik Jacobsen, Markus Berntsen – Simen Stensøe (Arman Bahrami fra 85.), Markus Nikolay Berntsen (Andreas Kvistad fra 46.), Jonas Flood (Alexander Habibi fra 85.) – Tom André Lia (Ole Kirstistuen fra 70.), Kasper Thorsen (Brage Rist fra 85.), Sondre Smith (Andreas Stensøe fra 59.).