FFK holdt på den perfekte hjemmestatistikken

En spiller scora også for første gang i år – etter 85 mål fra andre på laget.

KRIGER PÅ MIDTEN: Simen Stensøe (foran til høyre). Her fra en tidligere kamp mot AFSK og Robert Krolikowski. Foto: Espen Bråthen / Lokalfotballen

Fjellhamar – Leirsund 8-1 (2-0)

Den niende og nest siste hjemmekampen for seriemester Fjellhamar endte også med den niende seieren foran hjemmepublikummet. Med 8-1 sendte FFK i tillegg bortelaget Leirsund ned en divisjon.

Sondre Smith bidro med fire fulltreffere for Fjellhamar etter innhoppet midtveis i kampen. Smith har vist målteft før, så at 5.-divisjons svakeste lag fikk gjennomgå litt av unggutten var ikke en kjempeoverraskelse. Storebror Vetle Smith satte inn et straffespark, Anders Risan nikka inn en corner, mens Kasper Thorsen plussa på med en scoring og er oppe i 26 totalt i 5.-divisjon.

Mer uventa var det kanskje at det var Simen Stensøe som scora kampens første mål etter fire minutter. FFKs midtbanekriger sto nemlig uten scoringer i 2018, selv om lagkameratene hadde putta 85 baller i nettet før 1-0-målet mot Leirsund.

Foreslår ny statistikk

Mangelen på scoringer har Stensøe fått høre av lagkameratene de siste ukene. Men at 24-åringen er en viktig ballvinner på midten, og er en plage for alle motstanderlag, er det neppe mange som har innvendinger mot.

– Målpoeng er ikke alt i fotball. Noen scorer, andre limer laget sammen. Neste år syns jeg det skal lages en statistikk på antall gjenvinninger, så skal vi se, påpeker Simen Stensøe, før han legger til:

– Samtidig var det jo greit å få seg en scoring før sesongen er ferdig. Så slipper vi alt det maset gjennom vinteren.

Ti av ti?

Nå gjenstår bare et oppgjør for a-laget hjemme mot Gjerdrum. Nettopp den klubben var den første som tok poeng fra Fjellhamar i årets serie, da det omvendte oppgjøret i juni endte uavgjort. Vinner FFK den siste kampen avsluttes sesongen med ti seirer av ti mulige på hjemmebane.

– Det skal være en kamp vi dominerer. Som du sier er Gjerdrum det eneste laget vi ikke har slått. Så jeg tror samtlige av gutta er klare for å rette på det. Ti av ti på hjemmebane høres heller ikke dumt ut, understreker Stensøe.

Fjellhamars lag (3-5-2): Halfdan Roth – Per Christian Ness (Tom André Lia fra 45. min.), Anders Risan, Trym Halvorsen – Anders Mølster (Ole Kirstistuen fra 55.), Simen Stensøe (Andreas Kvistad fra 45.), Sander Kvalheim, Markus N. Berntsen (Jonas Flood fra 55.), Henrik Jacobsen (Markus Berntsen fra 23.) – Martin Paulsen (Vetle Smith fra 55.), Kasper Thorsen (Sondre Smith fra 45.).

Sesongavslutning søndag

Den neste og siste kampen i Fjellhamars opprykkssesong spillles altså mot Gjerdrum hjemme på stadion. Datoen er søndag 14. oktober og kampstart er klokka 13.00.

PS: Fjellhamar 2 vant sin siste kamp i 7.-divisjon med 2-1 på bortebane mot Holter, etter å ha snudd 0-1 helt i sluttminuttene. Det tok dem forbi Holter og opp på tredjeplassen i serien. Etter tapet leverte Holter inn protest fordi en av spillerne sto oppført med feil draktnummer på kamprapporten. Topplagene Søndre Høland og Blaker 2 spilte uavgjort 2-2 og rykker opp. FFK 2 vant sju kamper på rappen i høst, men tapte dessverre fire ganger før sommerferien, ett tap for mye til å ende blant de to beste.