Tredje seier på rappen for FFK

RULLENDE BLINKSKUDD: Vetle Dahl hamra inn 2-1 fra rundt 30 meter, med det minst skuddsterke beinet han har. Foto: Synne Kringsjaa

Har klatra til en plassering midt på tabellen med ni poeng av ni mulige.

Fjellhamar – Eidsvold IF 4-2 (2-1)

A-laget til Fjellhamar har spilt seg i form. Mandag sikra gutta seg den tredje strake seieren i 4.-divisjon.

Det skjedde hjemme på stadion mot en av opprykksfavorittene før sesongen, Eidsvold IF.

To innbyttere som ble satt inn i løpet av den siste drøye halvtimen, Sander Kvalheim og Tom André Lia, sørga for å sikre tre nye poeng med hvert sitt mål.

Kvalheim banka inn et frispark via stanga til 3-2 bare noen få minutter etter innhoppet.

Så fortsatte Lia scoringsformen etter fem mål i forrige rekruttkamp. Vingen lurte inn en retur i 81. spilleminutt og trygga FFKs seier med 4-2.

INNBYTTER-KLAFF: Tom André Lia satte inn Fjellhamars fjerde mål mot slutten, til stor glede for Sander Kvalheim og andre lagkamerater. Foto: Synne Kringsjaa

Har snudd trenden
Trener Stian Isetorp var en glad kar etter kampslutt.

– Nå har vi tre seiere på de tre siste. Selv om dette kanskje ikke var seieren vi fortjente mest av de tre, så burde vi ha unngått begge måla vi fikk imot i dag, påpekte Isetorp.

– Samtidig har Eidsvold to skudd i stanga i første omgang, og de vil sikkert si at de burde unngått måla de fikk imot også.

Mål av Vetle Smith og Vetle Dahl snudde 0-1 til 2-1 i en første halvdel som starta som et mareritt for Fjellhamar. Eidsvold scora nemlig allerede etter ett minutts spill på et innøvd frisparktrekk.

Etter flere store sjanser til bege lag, dro Smith nytte av et innlegg fra Andreas Kvistad som EIFs keeper ikke greide å håndtere. Den rutinerte FFK-angriperen var der han skulle og utligna for vertene i det 27. spilleminuttet.

RUTINERT MÅLTJUV: Eidsvold-spillerne hadde ikke råd til å gjøre feil i eget felt. Da dukka nemlig Vetle Smith (til høyre) opp og scora. Foto: Synne Kringsjaa

Under to minutter seinere fikk Vetle Dahl en ball helt ute på sida ved midtstreken. Venstrebacken tok med seg ballen forbi en motstander og innover i banen. Dahl gikk for skudd fra rundt 30 meter med høyrefoten, som vanligivs ikke er hans beste skuddbein.

Ballen hadde god retning og spratt et par ganger før den passerte målvakta til bortelaget og rulla helt inn i nærmeste hjørne.

Ellers i den første omgangen hadde EIF både en ball i tverrliggeren og et skudd i stolpen.

Slo tilbake
Rundt et kvarter ut i andre omgang utligna Eidsvold til 2-2 på et heading der de fikk slippe altof lett til inne i feltet.

Men utover i den andre halvdelen var det Fjellhamar som på nytt kobla et grep på kampen.

Kvalheims frisparkmål kom på et perfekt tidspunkt, og Lias fulltreffer kom minst like beleilig før EIF rakk å mobilisere for en sluttspurt.

Med tre poeng, og full pott på de siste tre kampene, har Fjellhamar gjort et skikkelig byks oppover tabellen, fra en bunnplassering til midten.

FFK er nummmer sju på tabellen med 14 poeng totalt før den såkalte breddefotballens helg starter.

Fjellhamars lag (4-3-3): Magnus Hellem – Simen Stensøe (Maric fra 82. min), Trym Halvorsen, Markus Berntsen, Vetle Dahl – Daniel Holt, Nicolas Navarrete (Sander Kvalheim fra 65.), Andreas Kvistad – Vetle Smith (Sondre Smith fra 46.), Kasper Thorsen, Håkon Maric Solberg (Tom André Lia fra 58.).

Neste sjanse til å vinne flere viktige poeng skjer allerede fredag 14, juni klokka 18.30 borte mot Rælingen. Der tar sisteplasserte RFK imot alle skuelystne til kamp Marikollen. Møt gjerne opp og støtt Fjellhamar-gutta!