Tre Espeland-mål berga viktig poeng

Fjellhamar gikk fra motgang og uflaks til råsterk opphenting.

HVA SKJEDDE? Kampbildet på Aursmoen ble helt ulikt de to kampene mellom AFSK og FFK i 2016.

Aurskog/Finstadbru – Fjellhamar 4-4 (2-0)

Enda en gang sleit Fjellhamar med å holde feilprosenten nede. Med bedre motstand ble slurvet også straffa hardere enn det har blitt gjort i andre kamper de siste ukene.

De med FFK-hjerter kan likevel takke iherdig innsats helt til overtida, og tre mål av en storspillende Mats Eide Espeland, for at det ble ett poeng i toppoppgjøret mot AFSK.

To lag som la beslag på de to øverste plassene i fjorårets 5.-divisjon møttes til duell på Aursmoen mandag. Som ellers denne våren var ikke temperaturen i lufta særlig hyggelig. Men for de tilskuere som håpa på underholdning ble dette noe helt annet enn de to foregående FFK-kampene.

I store deler av både første- og andre omgang så Fjellhamar ut til å gå mot sesongens første kamp uten poeng. Aurskog/Finstadbru leda 2-0 til pause. Det første målet kom etter en dødball der gjengen bakerst hos FFK burde klart å få ballen unna. En gjenganger de siste ukene.

Fløyteskrekk
Årets første spillemål imot fulgte på noe som så ut som en klar offside på AFSKs spiss for de aller fleste. Han fikk likevel lov til å fortsette og sette inn 2-0. Samme spiller var mer udyktig litt seinere da han kunne ha økt til 3-0 fra kort hold.

Fjellhamar kom seg unna med å ligge to mål bak. Bortsett fra en bra sjanse Simen Stensøe hadde omtrent midtveis i omgangen, klarte ikke gjestene å skape særlig mye. En situasjon FFK-spillerne mente var en klar hands av en motstander i AFSK-feltet ble det heller ikke blåst for.

Fjellhamar møtte opp til kamp med to svake oppgjør mot Leirsund og Skårer friskt i minnet. Hjemmelaget hadde mer gode opplevelser med seg, og hadde ikke avgitt poeng siden seriepremieren mot Rælingen.

En heldig scoring gjorde at Aurskog/Finstadbru kunne skilte med tremålsledelse allerede elleve minutter etter hvilen. En svak FFK-klarering ble utnytta til å fyre løs et skudd fra utsida av 16-meteren. Ballen endra retning to ganger og keeper Henrik Bolstad var sjanseløs.

Blytungt og tilsynelatende uopprettelig for Fjellhamar akkurat der og da. Men det var ikke verre enn at litt håp ble tent igjen da Tom André Lia fant motsatt kantspiller, Mats Eide Espeland, med et innlegg fra høyresida. Espeland gjorde unna en finte før han satte ballen sikkert i hjørnet.

AFSK virka som de hadde løpt seg nesten helt tomme midtveis i omgangen. Fjellhamar tok mer og mer over og hadde en avslutning i stolpen, mens vertene kom fortsatt på enkelte farlige visitter på FFKs halvdel. Som da de spilte seg til rom på venstresida og skaffa seg straffespark et snaut kvarter før slutt.

Den avgjørelsen var det lite å utsette på. Utførelsen av straffesparket var hakket mer vågalt, men gikk inn via stanga til 4-1.

Fullførte opphentinga
Fjellhamar var likevel ikke ferdig med denne kampen, sjøl om hjemmelaget så ut til å være mer enn klare for hjemturen til sofaen. Vetle Smith nikka inn en corner og reduserte forspranget til to mål igjen i 80. spilleminutt.

To minutter seinere hadde Espeland gjort noe som egentlig skal være umulig, nemlig å lime ballen oppe i lengste kryss helt ute fra kanten. Kanskje ment som et innlegg, men uansett en ny redusering til 4-3.

Fjellhamars trenerteam satsa friskt med omlegging til en slags offensiv 3-5-2-variant mot helt sluttkjørte verter. Akkurat idet matchklokka bikka over 90 spilte minutter kom et nytt presist innlegg fra høyre. Smith avslutta med hodet igjen, men ble stoppa av en beinparade fra AFSKs keeper.

Før sprellemannen bakerst hos vertene på beina igjen, hadde Mats Eide Espeland fått fatt i returen. Den hjemvendte FFK-profilen banka like godt inn 4-4 også. Det var fortsatt et par minutter igjen av overtida til å score et vinnermål, men et par svake dødballer var alt Fjellhamar fikk til.

Med uavgjortkamp nummer tre på rad klarte FFK å begrense avstanden opp til Aurskog/Finstadbru. Tabelltopp Rælingen har derimot fått et forsprang på fire poeng ned til fjerdeplasserte Fjellhamar etter seks serierunder.

Fjellhamars lag: Henrik Bolstad – Sigurd Berg (Bendik Onsum fra 26.), Per Christian Ness, Anders Risan, Petter Larsen (Lars Nørbech fra 76.) – Simen Stensøe, Kim-André Hunstad (Espen Nordermoen fra 62.), Jonas Flood – Tom André Lia, Vetle Smith, Mats Eide Espeland.

Neste kamp i 5. divisjon for Fjellhamar er hjemmekampen mot Gjerdrum 2 onsdag 24. mai klokka 20.15.