Fjellhamar i uføre på vinterføre

Har havna på etterskudd i toppkampen.

DÅRLIG KVALITET: Både på dette bildet og på det som foregikk ute på banen.

Fjellhamar – Skårer 1-1:

For andre gang på rappen måtte Fjellhamar klare seg med ett poeng i en hjemmekamp i 5. divisjon. 1-1 sto igjen som det skuffende sluttresultatet i lokaloppgjøret mot Skårer onsdag.

Deler av kampen foregikk på en bane som var dekka av snø. Det la en demper på kvaliteten i begge lags spill. Pasninger, mottak og det meste andre vi kan kalle grunnleggende fotballferdigheter så ut til å høre hjemme på et lavere nivå i divisjonsystemet.

Etter en gørrkjedelig førsteomgang fikk Anders Risan temperaturen litt opp fra frysepunktet et snaut kvarter etter pause.

Midtstopperen tok med seg ballen framover, brøyta seg framover mot 16-meteren. Etter at kula var innom et par andre bein fikk Risan den tilbake og fyrte løs fra 18-19 meter. Derfra suste ballen inn, lavt nede i det høyre hjørnet til Skårer-målvakta.

En skulle kanskje tro at det var akkurat det som skulle til for at Fjellhamar fikk løfta prestasjonene et hakk opp.

Men isteden var det bortelaget som ble farligere de gangene de kom seg lenger framover i banen. I en periode på noen få minutter skjøt Skårer først like utafor, aleine med FFK-keeper Henrik Bolstad, før samme Bolstad gjorde en glimrende redning på en dødball som ble stussa farlig mot mål.

Fjellhamar og trener Robert Rognerud kjørte inn Vetle Smith og Mats Eide Espeland med rundt en halvtime igjen av oppgjøret. Sistnevnte var noen millimetere fra å sette inn 2-0 med få minutter igjen av ordinær tid. Avslutningen fra kantspilleren gikk over Skårers utrusende burvokter, men smalt i stolpen før bortelaget fikk klarert.

Like etter var det isteden Skårer som skåra. Som i de to foregående kampene ble FFK straffa på corner imot. Markeringene var ikke gode nok og et hodestøt fra Andreas Gille Kristoff fikk jubelen til å stå i taket på bortelagets innbytterbenk.

Ingen av klubbene klarte å produsere et vinnermål den gjenværende spilletida. Et par gule kort til Fjellhamar og et rødt til Skårer endra heller ikke på saken.

Dermed har FFK havnet litt på etterskudd i toppen av tabellen der Aurskog Finstadbru og Rælingen har to poeng mer etter fem spilte kamper. Nettopp AFSK på bortebane er neste kamp for Fjellhamar mandag 15. mai.

Fjellhamars lag: Henrik Bolstad – Petter Larsen, Per Christian Ness, Anders Risan, Henrik Jacobsen (Bendik Onsum fra 46.) – Simen Stensøe (Espen Nordermoen fra 84.), Kim-Andre Hunstad (Vetle Smith fra 60.), Vegard Aaserud – Sigurd Berg, Jonas Flood, Tom André Lia (Mats Eide Espeland fra 60.).