To tap i toppkampene – håpet om opprykk stadig tynnere

A-lagets vårsesong fra tung, til tyngre og enda tyngre.

Rælingen – Fjellhamar 2-0

Bortekampen mot ubeseirede Rælingen endte dessverre med det andre tapet i årets 5. divisjon for FFK.

Selv om et skadeskutt Fjellhamar totalt sett spilte best av lagene, spesielt i andre omgang, fant de hvite og røde aldri veien til mål. Da FFK heller ikke fikk scoring på straffesparket man fikk idømt, ble det heller vanskelig å få med seg et godt resultat fra Marikollen.

Rælingen scora et tidlig mål, og økte også til 2-0 før første omgang var over. Fjellhamar hadde foruten missen fra straffemerket også en avslutning i stanga.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Bendik Onsum, Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Lars Hernholm – Jonas Flood, Petter Larsen, Espen Nordermoen (Sivert Siem) – Henning R. Kristoffersen (Nicolay Bjørnstad Berg), Kristoffer Kleven (Ikemefuna O. Okolo), Mats Espeland.

Fjellhamar – Sørumsand 1-5

For å ha noe som helst heng på topplagene trengte Fjellhamar tre poeng hjemme mot Sørumsand i siste kamp før ferien. Inngangen til det viktige oppgjøret ble på ingen måte god, da både Anders Risan og Simen Stensøe måtte melde forfall med henholdsvis skade og sykdom.

Et godt Sørumsand-lag tok også initiativet tidlig, mens FFK sleit med å holde tritt defensivt. Før denne kampen hadde Fjellhamar vært et av de gjerrigste lagene i divisjonen, og var blant dem med færrest baklengsmål.

Flere feil som burde vært unngått endte med både 0-1 og 0-2 før sidebyttet.

Starten på andre omgang ble ikke bedre. Svak markering på et hjørnespark førte til 0-3, før Sørumsand også satte det fjerde målet på en dag da gjestene scora på det meste.

En enkeltmannsprestasjon av høy klasse fra Mats Espeland ga Fjellhamar et trøstemål. Dessverre var det lite annet fra hjemmelaget som holdt høyt nivå denne junikvelden.

Enda et mål fra SIF ble satt inn da spillerne på hjemmelaget enda en gang ble altfor passive. Fem juniorspillere kom inn fra innbytterbenken til Fjellhamar, to av dem debuterte for klubbens beste seniorlag.

Fjellhamars lag (4-3-3): Halfdan Roth – Bendik Onsum, Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Precious Nathaniel (Markus Berntsen) – Jonas Flood (Markus N. Berntsen), Petter Larsen, Mats Espeland – Tom André Lia (Mathias M. Børli), Lars Nørbech (Ikemefuna O. Okolo), Sivert Siem (Sondre Smith).