Tapte poeng i toppkampen

Fjellhamar – Leirsund 1-1 (0-0)

Ingen av klubbene i 5. divisjon kan lenger skilte med full poengpott etter fire serierunder. Det ble klart etter at Fjellhamar og Leirsund spilte uavgjort onsdag.

Oppgjøret endte 1-1 etter at lagene scora et mål hver i andre omgang av en lite underholdende forestilling. Årets andre baklengsmål for vertene kom etter en corner der det var full svikt i markeringene. Vegard Aaserud redda ett poeng da han banka inn 1-1 med tolv minutter igjen av spilletida.

Etter tre solide seirer på de tre første kampene var FFK langt ifra imponerende i toppoppgjøret hjemme på Fjellhamarbanen.

Tom André Lia foreslo tre minusstjerner på spillerbørsen for sin egen innsats. Fullt så ille var det kanskje ikke. Og siden vi heller ikke har gitt karakterer til annet enn et måltid på disse sidene denne sesongen, akter vi ikke å begynne med det etter en dårlig kamp.

Tamt
Møtet mellom de to eneste lagene som hadde vunnet samtlige tre serierunder så langt ble en temmelig tam affære. Særlig de første 45 minuttene.

Fjellhamar sleit mye med presisjonen og starta kampen svakt. Leirsund møtte til kamp med en forsiktig tilnærming og satsa i hovedsak på kontringer. Det var i det hele tatt få store målsjanser i skrive om. Henrik Bolstad bakerst hos FFK måtte likevel i aksjon et par ganger, men den unge keeperen fikk hendene på ballen uten store problemer.

Etter sidebyttet var Fjellhamar hakket mer farlige foran målet til gjestene. Både Vetle Smith og Bendik Onsum kom til avslutninger inne i 16-meteren. Begge ganger kom FFK-spillerne kanskje litt for nær Leirsunds keeper som fikk redda med beina.

Det var isteden bortelaget som tok føringen i kampen etter et hjørnespark der den tidligere Fjellhamar-spissen Anders Fagerhus fikk stå mutters aleine ved bakre stolpe. Markeringa var helt fraværende fra spillerne i hvitt, og 0-1 ble nikka inn etter snaue 20 minutter av andre omgang.

Bytte ga effekt
Gjestene forsøkte å forsvare inn seieren, men havna nok litt for mye bakpå da FFK fikk satt presset høyere i banen den siste halve omgangen.

Espeland var spesielt farlig da han fikk ballen på venstresida. Innbytteren sto også bak innlegget som til slutt fant Aaserud etter en kollisjon mellom flere spillere inne i feltet. Midtbanespilleren gikk for kraft og overlista Leirsund-målvakta med det valget.

Fjellhamar fikk til et visst press også helt mot slutten, uten at det ble skikkelig farlig. Dermed endte en skuffende kamp også med årets første poengtap for begge lag.

Nå venter naboduellen hjemme mot Skårer 10. mai som neste kamp for Fjellhamar. Avspark er klokka 20.15.

Fjellhamars lag: Henrik Bolstad – Petter Larsen, PC Ness, Tor Erik Rydning (Henrik Jacobsen fra 81.), Bendik Onsum – Tom André Lia (Mats Eide Espeland fra 68.), Simen Stensøe, Kim-André Hunstad, Vegard Aaserud, Vetle Smith – Jonas Flood.