Årets enkleste seier for Fjellhamar

Men konsentrasjonen var ikke like sterk defensivt.

HUMØRET til Robert Rognerud i starten av kampen var hakket kjøligere enn her. Det samme kan sies om temperaturen i Nittedal.

Nittedal-Fjellhamar 1-8 (1-5)

Tredje seriekamp i 5. divisjon ble spilt i Nittedal onsdag. Fjellhamars motstander spilte et nivå høyere opp i divisjonsystemet forrige sesong. Men sånn så det ikke ut nå, om vi skal gi en forsiktig beskrivelse av kampbildet.

På kunstgresset til nittedølene var det Fjellhamar som tok tak i kampen tidlig, selv om begge lag gjorde feil som kunne blitt hardere straffa de første minuttene. Slurvet gjorde at trener Robert Rognerud et par ganger sendte noen ut noen gloser vi ikke skal gjengi her.

Utover i den første omgangen var det likevel klasseforskjell på lagene. Fjellhamar fikk etter hvert inn mange mål bak hjemmelagets keeper.

Spesielt på kantene fant FFK-gutta mye boltreplass. Med litt mer nøyaktighet, så kunne faktisk de hvite og røde scora flere enn de fem måla man endte opp med etter første 45 minutter.

– Her er det så mye rom på kanta at vi burde sette inn meg på topp for å få litt mer trøkk inne i boksen, meldte reservekeeper Halfdan Roth et stykke ut i omgangen.

Reaksjonene på den uttalelsen, fra folk på og rundt Fjellhamar-benken, var ganske like over hele linja. Sikkert ikke langt ifra akkurat det du som sitter og leser dette tenker nå heller: Stille og hoderystende.

FRESKE FRASPARK: Trøkk i skøytene, det har’n. Men om det duger til så mye annet enn utspill fra keeperplass er mer tvilsomt.

Utklassing

Men keeperveteranen skal få rett i at FFK hadde alle muligheter til å få enda mer ut av plassen de fikk. Likevel må man kunne si at fem scoringer til pause var godkjent.

Andre omgang ble egentlig enda mer dominert av Fjellhamar, men med en ledelse som allerede var stor halvveis, var ikke våre spillere like giftige foran mål. Sluttresultatet ble 1-8 og årets enkleste trepoenger for a-lagsgutta.

Dermed har Fjellhamar ni poeng av ni mulige og topper 5. divisjon i skrivende stund.

Simen Stensøe satte inn 0-1 på frispark etter sju minutter. Heller ikke i denne kampen imponerte motstanderlaget med hvordan de satte opp muren. Like fullt var det en bra prestasjon av Stensøe.

Dessverre fikk Nittedal utligne på corner bare tre minutter etter. Både det passive forsvarsspillet på dødballen og situasjonen som førte til hjørnesparket gjorde årets første FFK-baklengs i 5. divisjon veldig unødvendig.

Rant inn

Tom André Lia sendte Fjellhamar tilbake i ledelsen da et noe upresist innlegg først traff den borterste stolpen på Nittedals mål. Derfra spratt inn over streken mens vertenes målvakt og forsvarspillere bare var i veien for hverandre.

Deretter hadde ikke Nittedal mye å by på. Fjellhamar scora såpass mange flere mål at vi nøyer oss å registrere et mål til på Lia og to scoringer på Kim Hunstad i første omgang.

Like etter sidebyttet ble det én nettkjenning på Vegard Aaserud. Spesielt gledelig var det også at innbytter og re-debutant Mats Eide Espeland fiksa to fulltreffere på bare en halv omgang.

Espeland lyktes med andre ord godt i Fjellhamar-comebacket sitt. 20-åringen har slitt med skader en stund, men kan helt klart bli en viktig mann for klubben om helsa holder framover.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Petter Larsen (Lars Hernholm fra 68.), Per Christian Ness, Anders Risan, Bendik Onsum (Henrik Jacobsen fra 57.) – Simen Stensøe, Kim-André Hunstad, Vegard Aaserud – Sigurd Berg (Mats Eide Espeland fra 68.), Jonas Flood (Vetle Smith fra 57.), Tom André Lia (Samuel Lindberg fra 75.)

Mål: 0-1 Stensøe (7), 1-1 (10), 1-2 Lia (15), 1-3 Hunstad (31), 1-4 Hunstad (35), 1-5 Lia (37), 1-6 Aaserud (48), 1-7 Espeland (74), 1-8 Espeland (89).