Smith låste opp da FFK trengte mål som mest

TRIPPEL: Tre Vetle Smith-scoringer snudde 1-2 til seier 4-2 for Fjellhamar. Foto: Synne Kringsjaa

Et ekte hat-trick i kampens siste minutter ga Fjellhamar tre særdeles viktige poeng.

Fjellhamar – Sørumsand 4-2 (1-1)

Det så lenge ut som FFKs a-lag hadde gått i vranglås enda en gang i hjemmekampen mot Sørumsand. Jonas Floods scoring midtveis i første omgang var alt vertene hadde å vise til i målprotokollen, mens bortelaget i tillegg hadde scora to ganger.

Men fra 80. spilleminutt og ut var det Fjellhamars sterke vinnervilje som viste seg å bli avgjørende. For ikke å snakke om midtspissen Vetle Smiths bidrag til å løse flokene foran motstanderens mål. I tur og orden satte han nemlig inn 2-2, 3-2 og 4-2. Alt på bare litt over ti minutter med spilletid.

Den er en stund sida sist Smith har scora hat-trick på såpass høyt nivå som 4.-divisjon, selv om det er blitt mange fulltreffere i lavere divisjoner de siste åra. Med mandagens måltrippel overtok han også toppscorerstatusen på a-laget fra backen Markus Berntsen.

Etter kampen var Smith en kar mange ville ha noen ord med, FFKs skrivende medarbeider inkludert.

Stor betydning
– Vetle, man snakker ofte om den lille forskjellen når tette fotballkamper blir avgjort. Med tanke på situasjonen og tabellen, så utgjorde vel måla på slutten en veldig stor forskjell for FFK?

Vi har uten tvil hatt uforholdsmessig mye stang ut i begynnelsen av denne sesongen. Så det er naturligvis ekstremt deilig å avgjøre denne kampen på måten vi gjør, og forhåpentlig noe vi kan ta med oss videre frem mot sommerpausen, sier Smith.

Med tre mål på litt drøyt ti minutter på tampen, framsto spissen som den etterspurte låsesmeden som fikk dirka opp låsen bakerst hos Sørumsand. Det skjedde etter mye strev og kjemping for hver scoring, ikke bare i denne kampen, men gjennom hele våren.

– Uttelling på sjanser har virka som et litt fastlåst problem for laget så langt i sesongen. Men mot Sørumsand virka det som dere, og da spesielt du, fant nøkkelen på slutten der?

Det handler nok mye om å finne flyten og få gode opplevelser. Dette var en god opplevelse, men vi er nødt til å jobbe knallhardt de neste ukene for disse øyeblikkene, og etterhvert følelsen av flyt, poengterer Vetle Smith.

Fjellhamars tremålshelt har nok mye rett i det.

Holdt trykket oppe
Ordtaket «å smi mens jernet er varmt» er velkjent. Da Fjellhamar endelig fikk inn 2-2 i 81. spilleminutt, tok laget godt vare på flyten. Ett par spillerbytter ga også laget enda litt mer energi på banen.

Ett minutt før full tid scora Smith sitt andre for kvelden på en retur. Lynkjappe Henning Kristoffersen løp opp et tilbakespill mot Sørumsands keeper og fikk sendt i vei et skudd som stoppa i foten til målvakta. Men FFKs midtspiss var altså på riktig plass igjen og kunne trille inn 3-2.

FORLØSENDE: Sesongens andre triumf i seriespillet satt langt inne, men heldigvis fikk FFK-gutta mye å juble for til slutt. Foto: Synne Kringsjaa

På overtid viste også innbytter Nicolas Navarrete at han kan smi navarer. Han vant først ballen langt inne på gjestenes halvdel, og deretter serverte han et perfekt gjennomspill forbi Sørumsand-forsvaret. I bakrommet var det igjen Vetle Smith som løp seg fri og spissen tredje fulltreffer ble satt inn i det lengste hjørnet.

Dermed har Fjellhamar åtte poeng så langt, og klatrer én plass på tabellen

Nå gjelder det for FFK å øse på med ny glød og vise samme jernvilje i de kommende kampene. Den videre veien bort fra den nederste delen av tabellen i 4.-divisjon fortsetter i neste uke.

Fjellhamars lag (4-3-3): Magnus Hellem – Simen Stensøe, Trym Halvorsen, Markus Berntsen, Vetle Dahl (Sander Nordermoen fra 81. min.) – Daniel Holt, Sander Kvalheim (Håkon M. Solberg fra 57.), Andreas Kvistad – Tom André Lia (Henning Kristoffersen fra 46., Markus N. Berntsen fra 89.), Vetle Smith (Anders Mølster fra 90.), Jonas Flood (Sondre Smith fra 46.).

A-lagets neste kamp i spilles mandag 3. juni borte mot Fet. Kampstart på Fedrelandet kunstgress er 20.15.