Sesongmålet innen rekkevidde for FFK

SKUFFENDE: Fjellhamar kom seg tilbake i kampen etter en marerittstart, men fikk ingen poeng med seg fra vårsesongens siste kamp. Foto: Synne Kringsjaa

Seiersrekka brutt, men det er fortsatt mye å glede seg til etter ferien.

Fjellhamar – Skedsmo 1-2 (0-1)

Fjellhamars siste kamp før sommerferien endte dessverre med en nedtur og et bittert 1-2-tap hjemme mot Skedsmo.

A-laget kan likevel se tilbake på en vårsesong som tok seg kraftig opp, med dem seiere på rad fra den siste uka i juni og helt fram til Skedsmo-kampen en måned etterpå.

Før seiersrekka begynte 27. mai mot Sørumsand, hadde FFK bare én seier på de åtte første serierundene i 4.-divisjon.

– Alt i alt er vi fornøyd med at vi ligger såpass høyt, mens vi er skuffa over starten på sesongen. Men jeg synes vi tidvis har vist oss fra en god side og levert bra. Folk er nok positivt overraska over at vi er der oppe, sier FFK-trener Halfdan Roth.

Over midten
God poengfangst utover i den første sommermåneden har tatt Fjellhamar mange skritt nærmere målet for sesongen: En tabellplass som gir NM-kvalifsiering neste sesong.

Mannskapet til trenerteamet Stian Isetorp, Roth og PC Ness ligger på sjetteplass fram til ferien er over.

En femteplass, som trolig gir NM-kvalik, er absolutt innafor rekkevidde

– Nå som vi er der oppe må vi jo prøve å kjempe om NM. Men det er veldig jevnt. Et par tap eller et par seire kan påvirke mye, påpeker Roth.

Opp og ned
Espen Nordermoen scora FFKs utligningsmål etter 84 minutters spill mot Skedsmo, da han kaldt plasserte inn 1-1. Det skjedde bare et halvminutt etter at han kom på banen som innbytter.

KONSENTRERT: Innbytter Espen Nordermoen brukte ikke mange sekunder på å skaffe Fjellhamar 1-1-målet. Her er han i ferd med å sende ballen ned i det nærmeste hjørnet på Skedsmo-målet. Foto: Synne Kringsjaa

Før det hadde Kasper Thorsen skaffa vertene en straffe. Thorsen tok straffesparket sjøl, men forsøket ble redda av Skedsmos keeper.

De opprykksjagende gjestene tok ledelsen allerede etter 20 sekunders spill i første omgang, etter en stor feil i FFK-forsvaret.

A-lagsgutta tok seg bra sammen og spilte jevnt med Skedsmo ut den første omagangen. Etter pause skapte bortelaget flest sjanser, men en god Magnus Hellem holdt Fjellhamar inne i oppgjøret med flere viktige redninger.

Drama på slutten
Så kom først straffemissen, og deretter utligninga til 1-1. Dessverre for hjemmelaget skulle ikke det holde til poeng denne gangen.

DRATT NED: Kasper Thorsen skaffa straffespark til FFK i denne situasjonen. Mål ble det derimot ikke. Foto: Synne Kringsjaa

To minutter på overtid kom Skedsmo seg forbi alle utespillerne til FFK da de kontra på et dårlig oppspill. Ballen ble satt i mål og poengfangsten røyk.

– Det føltes fryktelig urettferdig der og da. Straffebom, og at vi igjen ga bort mål var tungt etterpå, erkjenner Roth.

FFK tar uansett ferie på sjetteplass på tabellen med 20 poeng etter 14 spilte kamper. Håpet om en plass i neste års NM-kvalik lever.

Fjellhamars lag (4-3-3): Magnus Hellem – Bendik Onsum (Anders Risan fra 90.), Trym Halvorsen, Markus Berntsen, Vetle Dahl – Daniel Holt, Nicolas Navarrete (Sander Kvalheim fra 62.), Andreas Kvistad (Maric fra 76.). – Jonas Flood (Espen Nordermoen fra 83.), Vetle Smith (Kasper Thorsen fra 62.), Håkon Maric Solberg (Sander Nordermoen fra 65.)

Neste kamp i 4.-divisjon er et lokaloppgjør borte mot Lørenskog 2 på Rolsvsrud. Nabofeiden spilles torsdag 1. august og starter klokka 20.30.