Fullførte første halvdel med fem strake triumfer

EFFEKTIVT: Andreas Kvistad (til venstre) og FFK hadde best uttelling på sjansene mot Kløfta. Her jubles det for 2-0.
Alle foto: Synne Kringsjaa

Også Kløfta fikk unngjelde mot formsterke Fjellhamar.

Fjellhamar – Kløfta 4-2 (2-0)

Etter halvspilt serie i combacket på nivå fem har FFKs a-lagsspillere samla 20 poeng. Hele 15 av dem på de siste fem serierundene.

Det ble klart etter at også Kløfta ble sendt hjem uten poeng sist uke.

Nå gjenstår bare hjemmekampen mot topplaget Skedsmo for a-laget før sommerferien. Den spilles på Fjellhamar stadion omsdag kveld klokka 20.15.

Fjellhamar avslutta altså første halvdel av sesongen i 4.-divisjon på beste mulige måte. Triumf nummer fem av like mange mulige skjedde med tre nye poeng hjemme mot Kløfta.

Også det oppgjøret endte med 4-2-seier, samme sifre som a-laget har vunnet med i fire av de kampene etter forrige poengtap. Før de siste kampene i den 14. serierunden spilles ligger Fjellhamar på en fin sjetteplass.

Tabellen kan du se her.

Mot Kløfta scora toppscorer Vetle Smith først etter å ha skaffet seg litt plass til å skyte i lengste hjørne like ved 16-meterstreken. Målgivende pasning kom fra Vetle Dahl.

Med et par minutter igjen til pausen var det Smith som vant ballen på Kløftas halvdel, før Andreas Kvistad skjøt inn 2-0 med et velplassert skudd høyt i målet.

LØPSDUELLER: Vetle Dahl og Vetle Smith (helt bakerst) sto for målgivende pasning og scoring da Fjellhamar tok ledelsen. Tidligere FFK-spiller Willy Zamble scora begge Kløftas mål.

Satte opp tempoet
Bortelaget kom ut etter sidebyttet med et høyere gir og utnytta en tabbe i FFK-forsvaret til å redusere til 2-1. Kløftas raske høyreving kom helt aleine med Magnus Hellem, løp rundt Fjellhamars keeper, og halverte forspranget.

Samme spiller sto for en sterk vending og avslutning i samme bevegelse etter litt over en times spill. Ballen spratt inn i lengste krok. Fjellhamarhadde to sjanser til å klarere før det siste innlegget, men klarte ikke å få ballen bort fra det tunge Kløfta-presset.

2-2 kom kjappere enn noen hos hjemmelaget var komfortabel med, og gjestene la press på FFK i jakta på enda en scoring. En stor sjanse aleine med Hellem ble brent noen minutter seinere. Denne gangen trilla skuddet noen centimetere utafor, heldigvis for FFK.

For selv om Kløfta styrte det aller meste av banespillet og la trykk på Fjellhamar, var det vertene som avgjorde kampen.

Kontra i senk
Det skjedde på to perfekte kontringer i løpe av de siste ti spilleminuttene. Først kombinerte tilbakevendte Bendik Onsum og Daniel Holt sterkt på høyresida før Onsum fant Jonas Flood med et lavt innlegg ut mot 16-meterstreken.

Skuddet til sistnevnte var upåklagelig plassert i nærmeste hjørne, og FFK hadde 3-2 og en ny seier i lomma, mot spillets gang.

På overtid ble en Kløfta-spiller avblåst for offside da han styrte inn en avslutning i mål. Fjellhamar gjorde som noen minutter i forveien og satte på turboen framover.

Hellem satte kjapt i gang, og to innbyttere med løpskraft i beina fullførte en ny mønsterkontring. Anders Mølster avansert over midtstreken med ballen vendte bort en motspiller og spilte videre til Sander Kvalheim.

Fra nesten samme posisjon som midtbanekollega Flood litt tidligere, bøyde Kvalheim inn 4-2-målet med et prikkskudd via stanga.

Dermed ble den enda en seier, om ikke den var årets mest fortjente, så var den likevel verdt det samme som de foregående fire: Tre poeng.

Fjellhamars lag (4-3-3): Magnus Hellem – Bendik Onsum, Trym Halvorsen, Markus Berntsen, Vetle Dahl – Daniel Holt, Nicolas Navarrete (Jonas Flood fra 57. min), Andreas Kvistad (Anders Risan fra 84.) – Håkon Maric Solberg (Sander Kvalheim fra 72.), Vetle Smith (Tom André Lia fra 79., Maric fra 89.), Sander Nordermoen (Anders Mølster fra 46.).