Seriespill for seniorer utsettes til 2021

Foto: Tom André Lia

Norges Fotballforbund har fredag tatt en besluting om å avlyse breddeserier for voksne. Kretsen stiller seg bak valget.

Styret i Norges Fotballforbund (NFF) har kansellert sesongen 2020 for 2.-divisjon kvinner og 3.-divisjon for menn.

Under disse nivåene er det de ulike fotballkretsene som organiserer øvrig breddefotball for voksne. Men med forbundsstyrets beslutning for nivå tre for kvinner og nivå fire for menn, er det naturlig at også kretsene kansellerer sine serier for voksne.

Det betyr i praksis at det settes en strek over 2020-sesongen for Fjellhamars damelag i 3. divisjon, herrelagene i 4.-divisjon og 6.-divisjon, samt klubbens øvrige lag for voksne. Situasjonen med smittefaren for covid-19 har gjort at disse lagenes serier ikke fikk starte opp.

18. september har den norske regjeringen fortsatt ikke åpnet for normal trening for alle i breddefotballen. Derfor ser fotballforbundet seg nødt til å avlyse sesongen for dem som ikke har fått sette i gang, skriver NFF i fredagens pressemelding.

Pressemeldinga er også lagt ut på nettsidene til Akershus Fotballkrets

Fotballpresident Terje Svendsen er skuffet over at arbeidet som er lagt ned for å få i gang seriespill, for samtlige lag i breddefotballen, likevel ikke har gitt klarsignal til alle.

– Dette er en trist dag for forbundsstyret, 18 fotballkretser og ikke minst alle klubber og spillere som er berørt og har hatt et håp om seriespill i 2020. Norsk fotball har tatt smittevern på alvor fra dag en og utviklet gode smittevernprotokoller for alle nivåer i norsk fotball.

– Vi har lykkes med mye og fått åpnet opp for seriekamper i både toppfotballen og barne- og ungdomsfotballen. Gjennom dette har klubbene fått god erfaring med smittevern, og det er få eller ingen smittetilfeller som kan spores tilbake til fotballaktivitet, sier fotballpresidenten.

– Når regjeringen til tross for dette likevel ikke har åpnet opp for normal kontakttrening igjen nå, så har vi ikke noe annet valg enn å avlyse sesongen. Det er rett og slett ikke lenger praktisk mulig å gjennomføre sesongen over hele landet, tilføyer Svendsen.