Fra Afrikamesterskap til FFK

Fra deltagelse i Africa Cup of Nations til Fjellhamar og FFK er i seg selv litt av en reise. Fra landslagsspill til trening med lokal norsk breddefotball likeså!

01.02.22, Øivind Smestad

Det er i sannhet ikke hverdagskost å kunne ønske en landslagsspiller velkommen til oss i Fjellhamar FK. Med kenyanske John Oyemba er, etter det vi erfarer, første FFK’er med A-landskamper (herrer) på sin CV.

Den 28-årige keeperen sluttet seg til vår A-lagsgjeng tidligere i år, etter at overgangen fra kenyansk Premier League og AFC Leopards fra Nairobi gikk i orden. John er student, og overgangen fra profesjonell fotball i hjemlandet til studier og Norge er som man kan tenke seg relativt stor. Spesielt nå i vintermånedene.

John Oyemba står med to offisielle landskamper for Harambee Stars som det kenyanske landslaget kalles. John var også med i den kenyanske spillertroppen som deltok i 2019-utgaven av AFCON – det afrikanske mesterskapet.

Han startet sin karriere i lokale Nairobi Stima etter skolegangen på Jamhuri High School. I 2015 gikk ferden til Kariobangi Sharks i Premier League. Han ble av journalistene i Kenya valgt til årets målvakt i 2017 for sine innsatser for The Sharks.

I oktober 2020 gikk så ferden videre fra Sharks til Ingwe (leopardene) i AFC Leopards. John tegnet på for to år i klubben, men da det ble klart at han skulle studere i Norge, ble kontrakten kansellert og sisteskansen ble frigitt og klar for spill her i FFK.

Vi ønsker John hjertelig velkommen til Fjellhamar og gleder oss til å se han i kamper og trening fremover.