Poengene forsvant etter dårlig gjennomført omgang

HOLDT IKKE: Innsatsen til Anders Risan (til høyre), målscorer Daniel Holt og Fjellhamar var ikke nok mot AHFK. Foto: Synne Kringsjaa

Kaptein Anders Risan var endelig tilbake på banen, men var ikke fornøyd med a-lagets svake 2. omgang mot Aurskog-Høland.

Tekst: Synne Kringsjaa

Fjellhamar – Aurskog-Høland 1-4 (1-1)

Mandag 12. august tok Fjellhamar A-lag imot Aurskog-Høland FK på hjemmebane.

Lagene fulgte hverandre tett etter to tidlige mål, men med en rask scoring fra bortelaget også etter pausen, ble det en tøft for FFK å spille seg ordentlig inn i kampen igjen.

AHFK tok ledelsen allerede etter tre minutter.

Heldigvis gikk det ikke lang tid før Fjellhamar fikk straffe, som Daniel Holt satte rett i nettet. Resten av første omgang ble jevnspilt uten flere mål, og lagene gikk til pause på 1-1.

STRAFFEMÅL: Daniel Holt var sikker fra elleve meter tidlig i kampen. Foto: Synne Kringsjaa

Da lagene kom på banen igjen, virket det som FFK hadde mistet alt av fokus. Noe Aurskog-Høland utnyttet godt, slik at kampen endte 1-4 og gjestene dro hjem med tre poeng.

Glad for comeback

Midtstopper Anders Risan er endelig tilbake igjen med kapteinsbåndet på armen. Han har vært ute i nesten to måneder på grunn av skade, og er veldig glad for at han nå endelig kan bidra på banen.

– Det er veldig bra å være tilbake! Det er gøy å kunne spille kamper igjen, og ikke bare måtte sitte å se på, sier Risan.

Han forklarer dog at han i første kamp etter ferien fortsatt er litt preget av skadeoppholdet. I tillegg er han skuffet over at FFK ikke klarte å levere i den andre omgangen.

– Vi taper 2. omgangen på flere ting, alt fra enkle feil til dårlig kommunikasjon. Og så orker vi ikke å flytte bein. Man kan tydelig se at Høland løper og vil mer enn oss, legger han til.

For å klare å komme seg opp på en 5.-plass og sikre seg en eventuell NM-kvalik forteller han at Fjellhamar må ha mer fokus på seg selv.

Det viktigste framover blir å holde fokuset på gode treninger og holdninger slik at de kan finne fram vinnerinstinktet sitt igjen.

Marerittstart

Kun tre minutter inn i kampen ble det slått et godt innlegg inn mot FFKs 16-meter. Hjemmelaget klarerte altfor dårlig, og ballen havnet hos en AHFK spiller som kunne sette kula rett i mål.

Fjellhamar prøvde alt de kunne å omstille seg, noe de også raskt fikk igjen for. Vetle Smith fikk tak i ballen og var på vei mot mål da han ble felt innenfor bortelagets 16-meter, slik at han fikk en etterlengtet straffe.

Daniel Holt hadde ingen problemer med å sette straffen i mål for FFK, slik at det kom en fortjent utligning allerede i tiende spilleminutt.

Resten av den første omgangen ble tøff og jevn for begge lagene. Og selv om Fjellhamar ikke scoret flere mål i løpet av omgangen, kunne de være fornøyd med et godt spill da lagene gikk inn til pause.

Dårlig i gang – igjen

I andre omgang skulle vise seg og bli ordentlig tøft for Fjellhamar. AHFK satte presset høyt fra start og etter få minutter ble det en mann mot mann duell i FFK sin 16-meter.

Dette førte til kampens andre straffe, denne gangen i AHFKs favør. Også denne straffen gikk i nettet, og hjemmelaget startet enda en omgang med å ligge under. Men denne gangen kom det aldri noen utligning fra hjemmelaget.

STRAKK IKKE TIL: Fjellhamar og Jonas Flood. Foto: Synne Kringsjaa

Bortelaget satte opp tempoet, og kom seg til mange sjanser. Til tross for dette klarte FFK å hente seg inn i kampen enkelte ganger, men de leverte absolutt ikke på det nivået de burde.

Mot slutten av andre omgang virket det som hjemmelaget hadde gitt litt opp på jakten av en redusering. De endte opp med å jage mye ball og klarte ikke spille hverandre ordentlig gode, i tillegg til at motstanderne var et løpesterkt og påskrudd AHFK.

FFK fikk slite store deler av andre omgang, og da bortelaget kjørte hardt mot slutten fikk de kriget seg til to kjappe mål de siste fem minuttene av kampen.

Kampen mellom tabellnaboene i midtsjiktet av 4.-divisjon endte 1-4, og Fjellhamar fikk dessverre ikke med seg viktige poeng.

Fjellhamars lag (4-3-3): Halfdan Roth – Bendik Onsum (Vetle Dahl fra 78.), Anders Risan, Trym Halvorsen, Markus Berntsen – Daniel Holt, Nicolas Navarrete, Andreas Kvistad (Espen Nordemoen fra 68.) – Vetle Smith (Sondre Smith fra 46.), Kasper Thorsen (Henning Kristoffersen fra 85.), Jonas Flood (Sander Nordemoen fra 46.)

Neste oppgjør i 4.-divisjon spilles borte mot Blaker på Bruvollens gress mandag 19. august. Kampstart der er klokka 18.30.