Mistet fokus i bittert poengtap

TRE PÅ RAPPEN: Kasper Thorsen scora Fjellhamars første, andre og tredje mål mot Eidsvold Turn 2. Foto: Synne Kringsjaa

A-laget gikk fra å ligge under tidlig, til å lede med tre mål og deretter tape poeng.

Tekst og bilder: Synne Kringsjaa

Eidsvold Turn 2 – Fjellhamar 4-4 (1-3)

Tirsdag 6. august var det duket for Fjellhamar A-lags andre seriekamp i høstsesongen, borte mot Eidsvold Turn. Det ble en tøff start for FFK da vertene satte ballen i nettet kun fem minutter inn i kampen.

Heldigvis tok det ikke lang tid før Fjellhamar også meldte seg på.

Etter tre Kasper Thorsen-scoringer i første omgang, og én fulltreffer fra Jonas Flood etter sidebyttet, hadde bortelaget tatt kommandoen fullstendig i oppgjøret.

Likevel greide Turn å kjempe seg tilbake og fikk med seg 4-4 og ett poeng på en målrik kveld der det skjedde veldig mye.

TRE FORAN Jonas Flood sendte FFK opp i det som så ut til å være en trygg tremålsledelse. Foto: Synne Kringsjaa

– Skikkelig bittert

Kaptein Trym Halvorsen syntes det var skikkelig bittert å ikke kunne dra hjem med flere poeng fra en slik kamp.

– Vi styrte hele første omgang og flere deler av andre, men man vet aldri hva som skjer i løpet av en kamp. Derfor er det spesielt viktig at vi klarer å holde hodet kaldt.

Han forklarer at selv om det er tøft å omstille seg når man får mål imot eller er uenig med dommer, er det slike ting som er viktig å jobbe med.

– Hvis vi ikke mister fokus, så tror jeg vi klarer å dra inn seieren på slike typer kamper, kommenterer han.

Tre fra Thorsen

Etter vertenes tidlige ledermål klarte Daniel Holt å vinne en hodeduell på midten og sendte Kasper Thorsen rett igjennom Eidsvold Turns forsvar.

Thorsen kom så alene med keeper, men holdt hodet kaldt og lobbet ballen over målvakten. Dette viste seg å bare bli ett av flere mål fra den sterke Fjellhamar-spissen.

FFK satte så opp et nytt angrep, nare minutter etter sin første scoring. Håkon Maric ble til slutt spilt helt fri på dødlinjen. Han slo et hardt innlegg til Thorsen, som satte inn 1-2 for Fjellhamar.

A-laget fortsatte å styre omgangen og presset bra offensivt, samtidig som den bakre fireren hadde mer en god kontroll på Turns angrepsspillere. I slutten av førsteomgangen fikk Fjellhamar et frispark i god skuddposisjon.

Sander Kvalheim gikk for skudd, men satte den dessverre i stanga. Heldigvis var Thorsen først på returen og kunne juble for et fullført hattrick.

– Smakte bra

FFK fortsatte å være farlige offensivt, men satte ikke flere mål i løpet av første omgang. Lagene gikke til pause med stillingen 1-3.

– Det er lenge siden jeg har scoret hattrick, så det smakte veldig bra, kommenterer Thorsen, som var 5.-divisjons toppscorer da FFK spilte der i fjor.

Spissen syntes også han ble veldig bra satt opp av lagkameratene sine, slik at jobben med å sette ballen i nettet ble mye lettere.

– Og som spiss synes jeg ikke det er så tilfeldig at jeg står der ballen er, legger han til.

En drastisk vending

Andre omgang startet også bra for bortelaget, og Jonas Flood brøt en pasning før han kjørte på mot Eidsvold Turns mål. Han gikk for skudd og klarte å curle ballen fint rundt keeper, slik at Fjellhamar økte ledelsen med enda et mål.

LOVENDE: Da Jonas Flood skrudde inn dette skuddet i lengste hjørne så det gankse lyst ut. Foto: Synne Kringsjaa.

Ti minutter etter dette endret kampbildet seg raskt. Eidsvold Turn kjørte hardt offensivt, noe de fikk igjen for da de klarte å sette to raske mål, og dermed reduserte til 3-4.

Resten av omgangen ble jevn, og begge lagene kom til flere gode avslutninger, hvorav alle endte uten mål. Det sto kun fem minutter igjen på klokka da Kasper Thorsen vant ballen fra en Turn-spiller. Overraskende ble det blåst frispark mot Fjellhamar for dette.

Kostbar straffe

Hjemmelaget stilte seg offensivt opp, og da frisparket ble slått var flere Turn-spillere på vei inn mot FFK-boksen. Det førte til at keeper Henrik Bolstad velgte å løpe ut for å snappe ballen.

Dessverre traff han foten til en motspiller før ballen, og det blir blåst for en ganske klar straffe. Ballen gikk i motsatt hjørne som keeper, og plutselig står det 4-4.

Fjellhamar klarte å komme seg inn i kampen igjen. Med et høyt press og mye bra spill dominerte FFK de siste fem minuttene av kampen. Uheldigvis ble kampen blåst av av før Fjellhamar fikk slått en corner, og lagene måtte da dra hjem med ett poeng hver.

Fjellhamars lag (4-2-3-1): Henrik Bolstad – Håkon Maric, Trym Halvorsen, Bendik Onsum, Markus Berntsen – Sander Kvalheim, Nicolas Navarrate – Vetle Smith, Daniel Holt , Jonas Flood – Kasper Thorsen.
Innbyttere: Espen Nordermoen, Sander Nordermoen, Andreas Kvistad, Henning Kristoffersen og Markus Nikolay Berntsen.

Neste kamp for FFK i 4.-divisjon spilles mandag 12. august hjemme mot Aurskog-Høland. Oppgjøret starter klokka 18.15 på Fjellhamar stadion.