FFK ble snytt for mål – motgangen fortsetter

SLITER I MOTVIND: Fjellhamar og Andreas Kvistad. Foto: Synne Kringsjaa

Nye poeng forsvant i hardt vær og vanskelige forhold.

Blaker – Fjellhamar 2-0 (1-0)

A-laget til FFK er inne i en tyngre periode og har falt fire plasser på 4.-divisjonstabellen etter sommerferien. Denne uka ble det tap borte mot Blaker.

Som så mange ganger før i årets 4.-divisjon slapp FFK inn et tidlig mål. Denne gangen på en dødball som ble styrt inn med hodet av banen suverent mest langstrakte spiller.

Bortsett fra målet imot, hadde Fjellhamar mye ballinnehav i den første omgangen, uten å få til det helt store i relativt kraftig vind. Noen halvstore sjanser ble det, men ikke noen som førte til noe tellende i målprotokollen.

Ballen endte likevel i Blakers mål ved en anledning, da Andreas Kvistad sendte en kule inn via vertenes keeper. Dommertrioen bestemte seg for å annullere med påstand om at ballen gikk over dødlinja først, noe som absolutt ikke var riktig, ifølge Kvistad.

– Jeg jagde en gjennombruddspasning som var litt lang. Backen deres forsøkte litt halvhjertet å skjerme den ut over dødlinja rett på utsiden av 16-meteren, men jeg tenkte jeg akkurat kunne rekke den.

– Jeg slang fram en fot, og taklet ballen hardt mot keeper som klarte å fomle den inn mellom beina. Kan vel trygt si den ballen ikke var ute, påpker FFKs midtbanespiller.

Blakers keeper slapp altså billig unna et tabbemål, mens Fjellhamar måtte slite videre for å få noe tellende ut av angrepene.

Vått og upresist

Andreas Kvistad synes FFK greide å ta tak i oppgjøret etter baklengsmålet, men at laget sleit på den siste tredelen der det ble for dårlig rytme i samspill og bevegelser.

– Vi skulle nok satt keeper oftere på prøve også. Vi fyrer av svært lite skudd. Utover i andre omgang ble banen bare verre og verre etter at uværet slo til. Da ble det fort veldig upresist og Blaker fikk som regel slått greit unna, mener Kvistad.

Et kraftig regnvær som hadde herja veldig nært Bruvollen-gresset i løpet av de første 45 minuttene slo til for alvor da lagene var ute igjen fra garderoben.

STRIREGN: Sander Nordermoen og FFK strevde med baneforholdene under det kraftig regnskyllet borte mot Blaker. Foto: Synne Kringsjaa

Etter et par dueller på midten og egen halvdel der FFK-spillerne var helt fraværende kom Blaker seg fri på venstre side. Skuddet spratt langs bakken og var ikke veldig hardt, men gikk inn via hendene til keeper Halfdan Roth til 2-0. Da var det ennå ikke spilt tre minutter av andre omgang.

Laber poenghøst

Spilleforholdene ble etter hvert mindre gode og Fjellhamar klarte ikke å slå tilbake og få med seg poeng. Fire kamper etter ferien har bare gitt to poeng så langt, og FFK har falt fire hakk ned fra en lovende sjetteplass.

Håpet om NM-plass neste år svinner, og laget ser ut til å måtte konsentrere seg om å holde flere klubber bak seg på tabellen i tida framover. Kvistad er klar på at intensiteten må opp hvis FFK skal få til flere gode resultater som man gjorde ofte i mai og juni.

– Jeg føler det starter på trening. Vi burde nok klare å øke intensiteten der for å kunne være bedre forberedt til den intensiteten som er i kampene. De er som oftest er på et litt høyere nivå. Ellers handler det mye om å ha trua og stille opp for hverandre. Kanskje smelle til med en lagfest! avslutter midtbanespilleren.

Fjellhamars lag (4-3-3): Halfdan Roth – Even Habberstad (Henning Kristoffersen fra 76. min), Trym Halvorsen, Anders Risan, Vetle Dahl – Daniel Holt, Espen Nordermoen (Nicolas Navarrete fra 65.), Andreas Kvistad – Jonas Flood (Alexander Habibi fra 79.), Sondre Smith (Sander Nodermoen fra 43.), Markus Berntsen (Markus Nikolay Berntsen fra 87.).

Neste kamp i 4.-divisjon spilles hjemme mot serieleder Fuvo mandag 26. august. Kampstart på Fjellhamar stadion er 18.15.