Peker i riktig retning: – Var mange som tok ansvar

LAGMORAL: Fjellhamar fikk styrt kursen tilbake, og vant sin andre hjemmekamp på rappen. Foto: Synne Kringsjaa

Fjellhamar fant tilbake til vinnervilja hjemme mot Raumnes & Årnes. Nå må laget begynne å ta flere poeng på bortebane også.

Fjellhamar – Raumnes & Årnes 2-1 (0-1)

A-laget til Fjellhamar sikra seg høstsesongens andre seier da Raumnes & Årnes var gjester på stadion mandag.

Dermed henger FFK-gutta seg litt på igjen i den tette kampen om plasseringer på øvre halvdel av 4.-divisjonstabellen. Før den 22. spillerunden ligger laget som nummer ni, men det skiller bare seks poeng helt opp til tredjeplassen.

To scoringer fra Andreas Kvistad sørga for de viktige poengene i et oppgjør som kunne vippa begge veier.

Fjellhamar var etter hvert det mest effektive laget foran mål og profitterte på det.

Midtbanespiller Kvistad er nå oppe i sju nettkjenninger. Han deler dermed statusen som FFKs nest mestscorende i 2019 med Vetle Smith, angriperen som foreløpig er uten mål på tre kamper etter overgangen til Malmefjorden.

Pålitelig spiller

– Kvistad gir alltid 100 prosent og er til å stole på. Det er viktig å ha folk som står frem når man trenger det, og viktig med midtbanespillere som scorer mål, påpeker Fjellhamar-trener Per Christian Ness.

Han er enig i at det blir tidlige mål imot for ofte i kampene, mer roser også måten FFK-gutta slo tilbake på mot gjestene fra Årnes.

– Ja, vi kommer litt for ofte under, men veldig godt å snu det. Jeg synes vi sto frem på en god måte utover i kampen. Det var mange som tok ansvar og bidro til at det bikket riktig vei. Vi begynner forhåpentligvis å nærme oss, men det har vært litt for varierende i høst, erkjenner Ness.

– GODT Å SNU DET: Trener Per Christian Ness og FFK reiste seg etter enda et tidlig mål imot. Foto: Synne Kringsjaa

– Det kommer en rekke tøffe, jevne kamper nå, så blir spennende å se om vi klarer å få til en lignende seiersrekke som i våres, tilføyer treneren.

Kvistads første fulltreffer kom på et høyt og kraftfullt skudd som føyk forbi Årnes-målvakta tidlig i den andre omgangen. Innbytter Jonas Flood hadde den målgivende pasninga, mindre enn tre minutter etter at han kom inn på venstrekanten.

Med omtrent 20 minutter igjen av ordinær spilletid styrte Kvistad inn det avgjørende 2-1-målet. Scoringa kom da Bendik Onsum hamra ballen inn igjen foran mål etter en corner fra motsatt side.

Mot slutten sto Fjellhamar imot presset fra bortelaget og gikk seirende ut av oppgjøret.

Déjà vu

Nok en gang kom FFK-spillerne litt dårlig ut i startfasen av kampen. Hjemmelaget hadde mye ballbesittelse, men fikk tidlig en pekepinn på at Raumnes & Årnes ville slå til på kontringer.

Allerede i femte spilleminutt fikk en av gjestenes spisser nikka en ball inn i FFK-målet. Men det skjedde fra en posisjon i offside, så dommertrioen godkjente ikke kveldens første nettsus.

Seks minutter seinere var likevel 0-1 et faktum etter et balltap hos Fjelhamars midtforsvar. Årnes kom til avslutning fra omtrent 17 meter og sendte ballen forbi Henrik Bolstad ved keeperens høyre stolpe.

Mye av den resterende tida i første omgang fortsatte i samme spor. Vertene i hvitt og rødt hadde ballen mye, men mot et kompakt og tidvis lavtliggende motstanderlag var det vrient å spille seg til store sjanser.

Bolstad gjorde jobben

FFK forsøkte en del lange baller, men fant ikke nok rom til å skape så mye annet enn cornere og frispark. Bolstad helt bakerst måtte også i aksjon og styre unna et par andre gode målsjanser til Raumnes & Årnes.

Keeperen var tilbake igjen for FFK etter nye fire ukers opphold med en skade, og han gjorde flere sterke redninger også i den andre omgangen.

Da snudde det også for tomålsscorer Kvistad, Bolstad og de andre spillerne som halte i land viktige poeng.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Håkon Maric Solberg, Bendik Onsum, Markus Berntsen, Vetle Dahl – Daniel Holt, Espen Nordermoen (Nicolas Navarrete fra 80. min.), Andreas Kvistad – Even Habberstad (Alexander Habibi fra 80.), Kasper Thorsen (Sander Nordermoen fra 78. , Habberstad fra 81.), Sondre Smith (Jonas Flood fra 46.).

A-lagets neste kamp i 4.-divisjon spilles borte mot Sørumsand mandag 16. september. Kampstart på Sørumsand kunstgress er 20.15.