Fjellhamar-triumf i ny tett naboduell: – Må ikke ta for lett på det

Nærmer seg status som serievinner, til tross for en del rusk i lagmaskineriet.

SIKKERT: Fjellhamars toppscorer Kasper Thorsen plasserte inn det første målet mot Skårer fra straffemerket.

Fjellhamar – Skårer 2-1 (1-1)

Det ble langt ifra årets mest underholdende kamp på stadion da Fjellhamar fikk besøk av Skårer, men to mål av målmaskin Kasper Thorsen var nok til å sikre tre nye poeng.

Det betyr at FFK bare trenger sju poeng til på seks gjenværende serierunder. Om det går i boks blir det matematisk umulig for andre lag å overta førsteplassen og kretsmesterskapet i 5.-divisjon.

Med PC Ness i trenerrollen, og Halfdan Roth tilbake som burvokter i Henrik Bolstads korte skadefravær, var det Fjellhamar som kom best i gang. Skårer fikk riktignok en stor sjanse allerede etter noen få sekunder, men Roth fikk stoppa forsøket som kom etter et svakt forsøk på tilbakespill.

Etter det hadde Simen Stensøe et tidlig skudd i stanga. Kampens dommer pekte så på straffemerket i Skårers felt noen minutter etterpå. Det skjedde etter at Sondre Smith ble løpt inn i da han hadde ballen i god posisjon. Thorsen satte sikkert inn 1-0 fra elleve meter.

Seinere i førsteomgangen ble det et baklengsmål både Fjellhamar og tilbakevendte Halfdan Roth gjerne skulle vært foruten. Etter kampen var FFK-keeperen likevel letta over at det ble seier til slutt.

– Som å sykle

– Det var greit det. Moro å spille litt igjen. Men får håpe jeg slipper neste gang. Litt som å sykle, det her, beskriver Roth.

– Som å sykle?? Såpass tungt?

– Hahah. Jeg spiller på rutinen, så det går greit. Enda det var en litt trå dag lagmessig.

Utligninga bortelaget fikk inn ti minutter før sidebyttet kom etter et unødvendig balltap. Det gjorde lokaloppgjøret mer spennende enn vårkampen mellom lagene.

– Skårer er bedre nå enn før sommeren. Men vi må opp flere hakk. Vi vinner på en dårlig dag, noe som er positivt, oppsummerer Roth etter sine første 90 spilleminutter i år.

– Likevel butter det litt om dagen. Gutta må opp i ringa, og ikke ta for lett på det. Nøyaktighet og tålmodighet tror jeg er nøkkelen, sier rutinerte målvakta om de to gjenstående månedene av sesongen.

Kasper Thorsen fikk styrt inn den avgørende scoringa med knappe 20 minutter igjen av ordinær tid. Det betyr han er oppe i 21 mål i årets sesong. Spissen har spilt tolv kamper, så målsnittet på 1,75 scoringer per kamp lar seg absolutt høre.

Sleivspark

En som ikke har scora mål i år er er Nico Navarrete. Mot slutten av onsdagens naboduell fikk FFKs midtbanespiller lurt seg til å ta et frispark i god posisjon. Han så nok for seg et kremmerhus i nærmeste kryss mot gamleklubben, men endte opp med å skyte over sikkerhetsnettet bak Skårers kasse.

– Det var faktisk det verste jeg har sett på flere år. Jeg tror til og med Simen hadde vært nærmere, er dommen fra Halfdan Roth.

FFK-veteranen er også kjent for å levere noen sleivspark på Fjellhamar stadion. En gang seint på 1990-tallet skjøt han en straffe  som også nesten kom seg forbi sikkerhetsnettet. Den ballen ble sendt et godt stykke til side for motstanderens venstre stolpe, hvis vi beskriver det litt forsiktig.

2-1-seieren over Skårer betyr uansett at Fjellhamar har tatt med seg alle poengene fra totalt fire lokaloppgjør mot andre lag fra kommunen i årets 5.-divisjon.

Fjellhamars lag (4-3-3): Halfdan Roth – Andreas Stensøe (Lars Hernholm fra 36. minutt), Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen – Jonas Flood, Nicolas Navarrete (Andreas Kvistad fra 83.), Simen Stensøe – Sondre Smith (Henning Kristoffersen fra 88.), Kasper Thorsen, Tom André Lia (Martin Paulsen fra 62.).