Fjellhamar er ett poeng fra å vinne serien

Kretsmesteren i 5.-divisjon kan være klar allerede i neste uke.

HOLDER KURSEN: Markus Berntsen og Fjellhamar fikk med seg enda en seier mot Flisbyen og den tidligere FFK-spilleren Morten Hansen. Foto: Marius Helgå

Flisbyen – Fjellhamar 0-3 (0-2)

Etter denne ukas resultater i 5.-divisjon er det bare Gjerdrum, Lørenskog 2 og Rømskog+ som har en ørliten mulighet til å ta igjen FFK på målforskjell. Men den muligheten er egentlig bare teoretisk. Dersom de nevnte tre avgir poeng i kampene sine neste uke, er Fjellhamar vinner av divisjonen allerede tidlig i september.

A-laget leder nemlig tabellen med 15 poeng og har fem kamper igjen. I tillegg er målforskjellen 38 plussmål eller mer i FFKs favør målt opp mot de tre andre klubbene. Med andre ord må de fem gjenværende kampene tapes stort, samtidig som at enten Rømskog+, Gjerdrum eller Lørenskog 2 vinner med mange mål i alle sine kamper, for at FFK skal miste førsteplassen.

Klikk her for å se hele tabellen.

Fjellhamar har igjen hjemmekamper mot både Rømskog+ og Gjerdrum, men kan også sikre seriemesterskapet med minst ett poeng i den neste kampen sin. Den spilles om knappe to uker.

Sikker på poeng

– Neste match er jo mot Skjetten 2, som vi vant 2-0 mot sist. Men jeg vet de kan stille bra. Uansett er jeg ganske sikker på at det blir tre poeng, sier Sondre Smith.

Unge Smith har fungert i rollen på kanten etter sommerferien, selv om han har spilt mest spiss før. Han bidro med en ny målgivende pasning til Kasper Thorsen mot Flisbyen. Sistnevnte scorer på bestillling og er vanskelig å danke ut som midtspissen i 4-3-3-formasjonen, naturlig nok.

Smith har fem assist på seks kamper siden han kom tilbake til Fjellhamar i sommer, i tillegg til to scoringer. Den gir allerede en femteplass på statistikken over målgivende pasninger i klubben denne sesongen.

– Oioi. Jeg mangler bare måla nå. Men jeg trives bra på kanten også, ja, kommenterer Sondre Smith.

Thorsen på topp

Tremålstriumfen mot Flisbyen var ikke FFKs sterkeste kamp i år. Innbytter Tom André Lia satte inn det siste målet i andre omgang, mens Kasper Thorsen som vanlig hvass i front før det.

To nye Thorsen-mål gjør at Fjellhamars mestscorende spiller nå også er toppscorer i hele 5.-divisjon med 23 fulltreffere totalt.

Hele toppscorerlista for alle klubbene i serien kan dere se hvis dere klikker her.

Fjellhamars lag (4-3-3): Halfdan Roth (Magnus Hellem fra 61. min) – Lars Hernholm (Ole Kirstistuen fra 46.), Trym Halvorsen, Andreas Stensøe, Markus Berntsen – Simen Stensøe, Markus Nikolay Berntsen (Andreas Kvistad fra 46.), Jonas Flood – Martin Paulsen (Henning Kristoffersen fra 46.), Kasper Thorsen (Tom André Lia fra 61.), Sondre Smith (Alexander Habibi fra 61.)

Siden Nittedal trakk laget tidlig i sesongen, er det nesten to uker til neste kamp for Fjellhamars a-lag. Den spilles altså borte mot Skjeten 2 på Skjetten stadion mandag 10.september.