Niende FFK-seier etter duellkrig: – Fotball er morsomst når det smeller litt

Fjellhamar kjempet ned Leirsund med to seine mål.

GIKK I KRIGEN: Trym Halvorsen (foran) scora et nytt dødballmål. Bildet er fra en tidligere kamp.

Leirsund – Fjellhamar 2-4 (2-2)

A-lagets forrige kamp borte mot Leirsund var kanskje et klassisk oppgjør på noen måter. Topplaget kom på besøk til et toppmotivert bunnlag, men det ble ingen lett oppgave å spille ut poengfattige verter.

Kampen ble ikke avgjort til Fjellhamars fordel før i de ti siste spilleminuttene. Mats Espeland scora to lynkjappe mål, FFKs nummer tre og fire for kvelden, og fiksa dermed tre nye poeng. Begge scoringene ble plassert sikkert i nettet etter Espeland passerte slitne bein i Leirsunds bakre rekker.

– Det var veldig deilig. I hvert fall når man står å hører benken til Leirsund melder så mye på Mats, for å så se han putte to kjappe, det var en herlig følelse. Det er også betryggende å se de som kommer inn fra benken preger kampen, og blir med og sikrer tre nye poeng, oppsummerer Fjellhamar-midstopper Trym Halvorsen.

Innbytterne han sikter til var unggutta Henrik Jacobsen og Henning Kristoffersen. Mens Jacobsen var nest sist på ballen på begge Espelands scoringer, tok Kristoffersen med hjemmelagets spillere på flere utmattende løpeturer. Han burde nok også satt inn en ball selv.

Fire på dødball

Duellspill i lufta, og lite rullende pasninger på en ujevn og usedvanlig tørr gressmatte, var en dekkende beskrivelse av kampbildet.

FFK starta oppgjøret klart best. To mål etter god kjemping i Leirsund-feltet ble belønninga. Men hjemmelaget tok over initiativet det siste kvarteret før hvilen, og kvitterte med to nye scoringer etter dødballsituasjoner i motsatt ende av banen.

Til tross for et par baklengs før pausen, var ikke Trym Halvorsen blant dem som mistrivdes med all krigingen i varmen.

– Nei, dueller er noe av det jeg liker best på banen, og fotball er morsomst når det smeller litt, sier midtstopperen.

Han var sist på ballen oppe i lufta da FFK tok ledelsen. PC Ness svingte inn et frispark i feltet og fikk nok en målgivende pasning på statistikken, etter å ha opplevd tørke på den fronten mot Bjerke 2.

Da en annen dødball kom inn fra motsatt side etter drøye halvtimen var Halvorsen der igjen. Ballen gikk ikke på mål da, men falt isteden ned rett foran Martin Paulsen noen få meter fra målstreken. Den tidligere Leirsund-spissen sendte sin tiende scoring for sesongen inn i nettet.

– Kan bli bedre
Like etterpå var det Leirsund som var kjappest til å reagere da et langt innkast skapte trøbbel i FFK-feltet. Reduseringa kom, og ble samtidig den første avslutninga fra en motstander som har gått inn i Fjellhamars mål på over fem kamper.

Med bare et minutt igjen til sidebyttet fikk Leirsund i tillegg styrt inn 2-2 på en corner.

– Leirsund har et tungt lag, og når de får så mange dødballer som de gjør blir det alltid sjanser. Vi vant ofte førsteballen, men da andreballen falt klarte vi ikke stå opp i duellene. Det er noe vi kan bli bedre på, og det tror jeg vi kommer til å bli også, kommenterer Trym Halvorsen.

En del av energien i kampen forsvant etter de første 45 minuttene. En håpløs annullering av en FFK-scoring, og etter hvert veldig mange avblåsninger og drøying av tid satte preg på andreomgangen.

Med drøyt 20 minutter igjen gjorde FFK-trenerne Robert Rognerud og Stian Isetorp byttene som satte mer fart i kampen. Bidragene til innbytterne ga matchvinner Espeland hjelpen han trengte til å punktere kampen.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen – Markus N. Berntsen, Simen Stensøe, Mats Espeland – Martin Paulsen (Henning Kristoffersen fra 68.), Kasper Thorsen, Tom André Lia (Henrik Jacobsen fra 68.)

Siste motstander
Dermed har Fjellhamar vunnet mot ni av ti motstanderlag i vårsesongen. Det tiende og siste laget er tabelltoer Gjerdrum, som er hjemmelag når FFK møter til kamp på Rema 1000 Ask kunstgress lørdag klokka 13.00.

A-laget har ti poengs luke ned til Gjerdrum før toppkampen. Vertene rykket ned fra 4.-divisjon etter forrige sesong og har vunnet fem av ni denne våren.

– Det kan bli en tøff kamp, men jeg tror at vi kan ta med oss tre poeng hjem hvis vi fortsetter i det samme sporet vi har gjort så langt. Det er bare å stå opp i duellene og spille spillet vårt, så skal vi slå alle lag i både 5.- og 4.-Divisjon, mener Trym Halvorsen.