Noen som nevnte målfest? FFK-spiller scora sju(!) i samme kamp

Fra stopper- til spissplass. Og målrekord.

JYPLING MED MÅLTEFT: 20 år gamle Kasper Thorsen oppnådde onsdag noe ingen på FFKs a-lag har klart tidligere.

Gjerdrum 2 – Fjellhamar 2-12 (0-6)

0-1, 0-2, 0-3, 0-4 og 0-5 kom på litt over en halvtimes spill da Fjellhamar rundspilte Gjerdrum 2 på bortebane onsdag. Samtlige mål ble satt inn av Kasper Øverby Thorsen. Tar vi med at 20-åringen også sto for 0-7 og 0-8 etter pausen, så skjønner alle at dette var en kveld utenom det vanlige.

– Noen assist fra Mats er jo ikke å legge skjul på. Men ja, jeg er blitt litt i bedre form siden sist jeg spilte spiss, så jeg hadde vel litt mer overskudd nå. Og forsvaret til Gjerdrum passet også ypperlig på en dag med gode bein, sier Thorsen om målkalaset.

Det ble en kveld med et historisk drag over seg for Fjellhamar FK på banen med det sjarmerende navnet Rema 1000 Ask kunstgress.

Mats Espeland er FFKs beste tilrettelegger i 5.-divisjon denne sesongen. Og som de fleste som følger a-laget i år har fått med seg, kan han være ganske nådeløs med motstandere hvis de ikke har dagen. Espeland scora for øvrig det sjette målet til Fjellhamar, inne mellom mange målgivende pasninger og fulltrefferne til Thorsen på topp.

Overkjøring
Også juniorspiller Anders Mølster fikk med seg to scoringer etter innhoppet sitt, mens Tom André Lia og Vetle Smith sendte ballen i Gjerdrum-nettet én gang hver.

– Sju mål har du vel neppe scora på samme trening engang etter du kom tilbake til FFK, Kasper?

– Haha. Nei, det trur jeg ikke, svarer spissen som jobber som stuer til daglig.

Det skal sies at målmaskinen ikke fikk fullført 90 minutter mot Gjerdrum 2 heller. Med en knapp halvtime igjen ble Thorsen tatt av banen.

FFKs lag (4-3-3): Magnus Hellem – Markus Berntsen, Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Henrik Jacobsen (Tommy Bråthen fra 79 min.) – Simen Stensøe (Vetle Smith fra 80.), Kim-Andre Hunstad, Mats Eide Espeland – Tom André Lia (Anders Mølster fra 64.), Kasper Øverby Thorsen (Alexander Habibi fra 62.), Espen Nordermoen (Nicolay B. Berg fra 75.)

På grunn av skadetrøbbel i forsvaret, har Thorsen spilt mer på midtstopperplass enn lengst foran i FFK-oppstillinga i høst. Mye, for ikke å si det aller meste, tyder på at han nå har satt klubbrekord i antall scoringer i samme kamp for a-laget.

Til bunns i målmysteriet
Om noen har greid sju mål for Fjellhamars førstelag i samme kamp før er heller tvilsomt. Derom strides de lærde nå, som de gjorde (muligens med andre temaer) helt tilbake i Jesu tid.

Pål Gulbrandsen og Tommy Bråthen er talspersoner for henholdsvis sportshistorisk utvalg i FFK og Nedre Fjellhamar Orakelklubb.

Gulbrandsen mener Frode Ekra Olsen, en kar som terroriserte alle forsvar Fjellhamar møtte på 1990-tallet, den gangen foreldrene til Kasper Øverby Thorsen trolig ikke hadde hørt om sønnen sin, satte sju kasser en gang tidlig i det tiåret. Bråthen hevder han ikke kan erindre annet enn fem scoringer fra Ekra Olsen i en treningskamp.

Så hva gjør vi for å fastslå dette en gang for alle? Jo, vi spør selveste Frode Ekra Olsen om det stemmer at han scora sju ganger i samme kamp:

– Det stemmer. Men da spilte jeg for Kurland. Det var året før jeg gikk til Fjellhamar. Vi slo Bøn 7-3, oppklarer Ekra Olsen.

Dermed kan vi fastslå at Kasper satte en rekord for den ikke-eksisterende historieboka til Fjellhamar Fotballklubb av 1976. Vi gratulerer!

PS: En kamp som verken Kasper eller lagkameratene bør gratuleres for ble spilt uka før hjemme mot Aurskog/Finstadbru. Den endte med 1-3-tap. FFK var best i starten av den kampen og skapte i alle fall én stor sjanse før AFSK tok ledelsen. Deretter var det fint lite å skrive hjem om for Fjellhamar, som fikk med seg et sjølmål i sluttminuttene etter at bortelaget gikk opp i 0-3.

Fjellhamars lag mot AFSK: Henrik Bolstad – Petter Larsen, Per Christian Ness, Kasper Ø. Thorsen (Anders Mølster fra 69.), Henrik Jacobsen – Simen Stensøe, Kim-André Hunstad (Nicolay B. Berg fra 76.), Mats Espeland – Tom André Lia, Lars Nørbech (Alexander Habibi fra 37.), Markus Berntsen.