A-laget har æren igjen å spille for

Bare syltynn teori kan gi opprykk. Nå starter FFK jobben med å klatre til en best mulig plassering.

LANGT OPP: Tredjeplass er etter alt å dømme det beste Fjellhamar kan håpe på ved sesongslutt. (Skjermdump fra fotball.no)

Etter to nye poengdelinger i bortekampene mot Leirsund og Skårer, ser det bortimot umulig ut for Fjellhamar å kapre en av de to opprykksplassene fra 5.-divisjon i 2017.

En tredjeplass på tabellen er likevel fortsatt oppnåelig for klubbens a-lag. Da må Aurskog/Finstadbru slås i onsdagens hjemmekamp på stadion. AFSK har fortsatt et bitte lite håp om å hente inn Rælingen på plassen foran, og kommer helt sikkert til å gi alt for seieren i oppgjøret mellom forrige sesongs to topplag i divisjonen.

For Fjellhamars del handler det mer om å gjenreise æren onsdag, etter det som har blitt litt for mange kamper med prestasjoner under pari.

Vi håper flest mulig tar turen til Fjellhamar for å se det som kan bli en ny krig mellom to lag som har spilt mange jevne oppgjør de siste åra. Kampstart er klokka 20.15.

Skårer – Fjellhamar 1-1 (0-0)

Grunnen til at FFK er ute av kappløpet om opprykk finner vi i lagets to siste kamper. Forrige uke spilte Fjellhamar 1-1 mot Skårer for andre gang på like mange møter i årets 5.-divisjon.

FFK kom best i gang i naboduellen som ble spilt på Skjetten stadion. Et overtak i spill og sjanser førte blant annet til direkte rødt kort på en av Skårers forsvarsspillere i første omgang. Da var det spilt en drøy halvtime. Målsjansene til Fjellhamar ble dessverre ikke omsatt i scoring og lagene gikk til pause med 0-0.

Etter sidebyttet sørga et mer aggressivt Skårer-mannskap for å begrense FFK-ovetaket. Uten å ha skapt nevneverdig med store sjanser mista de hvite og røde ballen stadig oftere, også i farlige poisjoner på banen.

Etter 63 minutter ble Simen Stensøe spilt opp i en vanskelig posisjon, feilvendt og langt inne på egen halvdel, før han ble løpt ned bakfra av en Skårer-spiller. Kampens dommer dømte mange frispark i oppgjøret, men valgte å ikke foreta seg noe i nevnte situasjon.

Aleine med keeper Henrik Bolstad satte hjemmelaget inn det første målet i det øsende regnværet på Skjetten. Heldigvis skrudde FFK-spillerne på konsentrasjonen igjen kvikt. Fint samspill mellom Espen Nordermoen og Mats Espeland ute til venstre førte til at sistnevnte kunne plassere inn 1-1 i korthjørnet bare tre minutter seinere.

Men et kompakt og hardt kjempende Skårer fortsatte å gjøre det vanskelig for FFK. Stensøe var veldig nær scoring da han banka et skudd fra 20 meter i tverrliggeren, men nærmere et vinnermål kom aldri Fjellhamar. Helt på slutten ble også Lars Hernholm utvist, før tida rant ut.

Etter kampen ble det for øvrig klart at Halfdan Roth lånes ut til divisjonskollega Flisbyen ut sesongen. Den rutinerte målvakta har spilt lite i FFK denne sesongen og bestemte seg for å hjelpe gamleklubben som er i poengnød nær bunnen av tabellen.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Lars Hernholm, Per Christian Ness, Kasper Ø. Thorsen, Henrik Jacobsen – Simen Stensøe, Petter Larsen, Mats Espeland – Tom André Lia (Markus Berntsen fra 70.), Lars Nørbech, Espen Nordermoen.

Leirsund – Fjellhamar 2-2 (1-1)

Simen Stensøe sendte Fjellhamar i føringa borte mot Leirsund, men en utligning like etter gjorde at klubbene sto like langt halvveis ut i oppgjøret på Leirsunds gressmatte.

Da lagene fortsatt sto med like mange mål, hadde Kasper Øverby Thorsen en heading i tverrliggeren, før Lars Nørbechs avslutning på returen utrolig nok ikke gikk inn.

Marginene imot på den situasjonen ble enda tyngre å svelge da Leirsund tok ledelsen ti minutter før full tid. Men da dommerens klokka var inne i spilleminutt nummer 88, bestemte innbytter Precious Nathaniel for å ta over målscoreransvaret.

Backen er ikke kjent for målfarligheten sin, men det betydde lite da han skar inn fra sida og fiksa 2-2 med en avslutning som gikk inn ved første stolpe. Det redda ett poeng.

Faktumet at det ikke full poengfangst på Fjellhamar den kvelden fjerna likevel det meste av håpet om et usannsynlig comeback i toppen av tabellen.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Lars Hernholm, Per Christian Ness, Kasper Ø. Thorsen, Henrik Jacobsen (Precious Nathaniel) – Petter Larsen, Simen Stensøe, Espen Nordermoen – Tom André Lia (Nicolay B. Berg), Lars Nørbech, Markus Berntsen.