Espeland i storslag – FFK med tosifra antall mål igjen

Fire scoringer og lekestue for Fjellhamars vikarspiss.

BRUKBAR STATISTIKK: Mats Espeland har passert 20 mål for a-laget i år.

Fjellhamar – Rømskog 11-3 (5-2)

Da lagene møttes i vår sendte Rømskog/Setskog FFK hjem igjen uten poeng. Men da Fjellhamar tok imot kretsens eneste(?) lag fra Østfold onsdag, ble et fullstendig annerledes kampbilde.

Bortelaget hang med i cirka 20 minutter. Deretter ble de fullstendig overkjørt av et målsultent FFK-mannskap, anført av Mats Eide Espeland.

Diverse fravær og skader gjorde at FFK-profilen ble dytta fram som midtspiss mot Rømskog. Om noen trodde det skulle føre til færre involveringer i spillet for 20-åringen, som vanligvis er offensiv midtbanespiller, så trodde de helt feil.

Espeland satte nemlig inn fire scoringer, i tillegg til å være involvert før en rekke andre av Fjellhamars mål. Tre ganger brukte han det strålende rykket sitt til å runde gjestenes keeper og sette ballen i åpent mål.

Skred av scoringer

Dommer Malin Frantzen Øiseths protokoll stoppa på elleve nettkjenninger for FFK. Det betyr intet mindre enn 23 fulltreffere på de siste to kampene for klubbens beste seniorer.

Det eneste som var å utsette på Fjellhamars spill var at Rømskog fikk i alle fall to mål altfor enkelt. Et av dem ble satt inn fra langt hold etter en tabbe på egen halvdel.

For Espelands del viser statistikken nå 20 mål i 5.-divisjon, på 16 kamper. Målsnittet ligger dermed på imponerende 1,25 per kamp. Og da har vi ikke nevnt de mange målgivende pasningene Fjellhamars nummer 24 har bidratt med siden comebacket mot Nittedal i vår.

Med 20 scoringer er Espeland også tredjemann på toppscorerlista i serien. Med tre kamper igjen av sesongen er det nok litt langt opp til Sørumsands Saeed Ahman Rahims 30 mål, men andreplassen er absolutt innen rekkevidde.

Gamle kunster

Kampens siste goal mot Rømskog ble for øvrig satt inn av innbytter og tidligere Fjellhamar-toppscorer Tommy Bråthen. Ballen fikk han selvfølgelig servert av Espeland. Espen Nordermoen (2), Kim-André Hunstad, Petter Larsen og Alexander Habibi scora også. Bortelaget satte i tillegg en ball i eget nett.

Larsen, som også var en relativt måfarlig spiller en gang i tida, scora også for første gang denne sesongen.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Lars Hernholm (Tommy Bråthen fra 75.), Per Christian Ness, Samuel Lindberg, Henrik Jacobsen (Precious Nathaniel fra 46.) – Simen Stensøe, Kim-André Hunstad, Petter Larsen – Tom André Lia, Mats Espeland, Espen Nordermoen (Alexander Habibi fra 60.).

Neste kamp for FFK i 5.-divisjon spilles borte mot Flisbyen og Halfdan Roth 4. oktober.