MS1: Viktig trepoenger i toppstriden!

(Aurskog/Finstadbru 1-2 Fjellhamar) Det var duket for toppkamp på nye Aursmoen kunstgress. Det pengesterke hjemmelaget vant motsatt oppgjør 1-0 på Fjellhamar stadion. Dette var FFK ivrig på å revansjere, noe som samtidig ville bety en luke ned til grønntrøyene i toppstriden.

Fjellhamar+jubler+etter+den+andre+scoringen+mot+AFSK

Foto: Espen Bråthen/Indre Akershus Blad (med tillatelse)

Laget (4-3-3):

Roth
S. Berg – Risan – W. Berg – Onsum
Hunstad
Stensøe – Larsen
Lia – Fajfric – V. Smith

Benken: Helgar, Hernholm (15 min), Pettersen (10 min), Siem (20 min), Jacobsen (30 min), Tesfu (45 min)

Fjellhamar FK MS1

31H. Roth Keepere
5S. Berg 38 Utespillere
3A. Risan Utespillere
22W. Romundgard Utespillere
20B. Onsum Utespillere
8K. Hunstad Utespillere
6P. Larsen Utespillere
40S. Stensøe 4 Utespillere
7T. Lia 2 Utespillere
32L. Fajfric 21 Utespillere
77V. Smith 27 Utespillere
2L. Hernholm 7 Utespillere
4P. Pettersen 40 Utespillere
21N. Tesfu 32 Utespillere
27S. Siem 77 Utespillere
38H. Jacobsen 5 Utespillere
1P. Helgar Keepere
Det skulle vise seg å bli et kampbilde ikke helt ulikt vårens oppgjør – jevnt og mange dueller på midten. Begge lag prioriterte defensiv trygghet, et uavgjortresultat ville vært til å leve med for begge lag.

Med ønsket om defensiv trygget, er det kontringsspillet som blir angrepsvåpenet til Fjellhamar. Ved flere anledninger blir Tom Andre Lia spilt fri på høyrekanten, og sammen med Sigurd Berg på backen skaper de til tider store problemer for AFSK-forsvaret, flere ganger er det også nære på at innleggene omsettes i mål.

Symptomatisk nok sitter 0-1 etter en strålende enkeltmannsprestasjon av nyervervelsen Sigurd Berg. Backen tar med seg ballen omtrent fra midtstreken, passerer hele AFSK-laget, og avslutter i det lengste hjørnet fra skrått hold alene med keeper.

Like etter har AFSK en god mulighet til å utlikne, når de plutselig er alene med Roth, men avslutningen går rett på FFKs solide sisteskanse.

I stedet skjer det i andre enden 0-2 scoringen kommer når junior Luka Fajfric, som debuterte fra start, får hodet på ballen etter et innlegg fra venstre. Ved bortre stolpe venter Tom Andre Lia, som har en enkel jobb med å sette ballen i det åpne målet.

Det var tydelig kampen gjennom at AFSK gikk etter frispark i gode posisjoner slik at de kunne utnytte skuddfoten til blant annet Ayoub Blomberg. De siste minuttene av omgangen blir FFK spilt veldig lavt, og presset til AFSK ender med et frispark fra 20 meter etter en hands. Blomberg skyter over FFK-muren og i mål.

FFK går dermed til pause med en 1-2 ledelse. I pausen må en småsyk Fajfric ut, og inn kommer Nahum Tesfu. Tesfu tar plass på kanten mens Smith tar spissplassen.

Fjellhamar tar tak i den andreomgangen, og får presset AFSK til å gjøre feil. Kontringene blir derimot ikke tatt vare på. Med litt mer nøyaktighet kunne kampen vært punktert tidlig i andreomgang. Den største sjansen får Simen Stensøe som fra 11 meter avslutter over mål. Begge lagene virker slitne store deler av omgangen, og kampen blir stykket opp av mange bytter. Fjellhamar fortsetter likevel å være solide defensivt med vikar-kaptein Anders Risan og Kim Hunstad i spissen. AFSK skaper ikke noe særlig før det gjenstår 10 minutter. Den største kommer da AFSK-spissen får stå alene på 10 meter, men sleiver ballen utenfor.

Med 1-2 i målprotokollen etter fulltid innkasserer FFK tre nye uhyre viktige poeng i kampen om opprykk til neste års 4. divisjon. Nå er det 9 poeng ned til AFSK med en kamp mer spilt, og 2 poeng ned til Sørumsand på 2. plass. Sørumsand og AFSK møter hverandre i nest siste serierunde.

Neste kamp for FFK er hjemme mot Åkrene onsdag 24.8, forhåpentligvis spilles kampen på nytt kunstgress på Fjellhamar stadion! Kampstart 20:15.