MS1: Åpnet høstsesongen med seier

(Leirsund 1-2 Fjellhamar) Etter en lang ferie, var det endelig klart for å komme i gang med høstsesongene for herrelaget vårt. Motstander var Leirsund på en overraskende fin gressmatte, regnværet de siste dagene tatt i betraktning.

Laget (4-3-3):

Roth
Onsum – Risan – Rydning – Os
Hunstad
Flood – Larsen
Lia – Nørbech – V. Smith

Benken: Helgar, Hellem, Fajfric (20 min), Jacobsen (45 min), S. Smith (45 min), Hernholm, Tesfu (70 min)

Fjellhamar FK MS1

31H. Roth Keepere
20B. Onsum Utespillere
3A. Risan Utespillere
23T. Rydning 9 Utespillere
18D. Os Utespillere
8K. Hunstad Utespillere
6P. Larsen Utespillere
11J. Flood Utespillere
7T. Lia 21 Utespillere
10L. Nørbech 32 Utespillere
77V. Smith 38 Utespillere
9S. Smith 23 Utespillere
21N. Tesfu 7 Utespillere
32L. Fajfric 10 Utespillere
38H. Jacobsen 77 Utespillere
1P. Helgar Keepere
2L. Hernholm Utespillere
Fjellhamar gikk ut i en litt uvant 4-3-3, men var det førende laget i førsteomgangen. Leirsund slår konsekvent langt fra sin forsvarsfirer, mens Fjellhamar i større grad forsøker å utnytte rommene i midten. Fjellhamar tar ledelsen etter 22 minutter når Anders Risan slår en bakromspasning mot Vetle Smith som har skjærer inn bak forsvaret til Leirsund. Leirsund-stopperen får hodet på ballen, men nedfallsfrukten saksesparker Smith i nettmaskene.

Leirsunds angrepsrekke bød på enkelte problemer for Fjellhamar-forsvaret, men de gul- og grønnkledde skapte ikke allverdens i den første omgangen. I stedet er det Petter Larsen som får en skuddmulighet etter corner, men avslutningen stryker oversiden av tverrliggeren. Like før pause dobler Fjellhamar ledelsen etter ett frispark fra Lars Nørbech. Skuddet treffer en Leirsund-spiller og setter keeper helt ut av spill. Ballen var trolig på vei mot mål, slik at Nørbech får kreditert denne scoringen.

Enkelte artige avgjørelser fra kamplederen fører til noe opphetet stemning gjennom hele kampen. Kim A. Hunstad blir blant annet snytt for et soleklart frispark like utenfor motstanderens 16, og Smith skal kanskje ha et straffespark like før omgangen blåses av. Det skal likevel sies at enkelte avgjørelser også tippet i FFKs favør – dog ikke potensielt like kampavgjørende som disse situasjonene.

I løpet av omgangen kommer Nahum Tesfu inn til sin debut som erstatter for en skadet Tom A. Lia. Etter pausen tar Sondre Smith og Henrik Jacobsen plass på kantene, når Vetle Smith og Tor Erik Rydning må ut.

Leirsund går ut i andreomgangen med et ønske om å få med seg noe denne onsdagen, og Fjellhamar senker seg noen hakk. Dermed kommer hjemmelaget inn i kampen, og får presset FFK lavere i banen. Reduseringen kommer etter 60 minutter når venstrekanten til Leirsund får tak i et langt oppspill. Innlegget finner veien til en annen gultrøye som får satt ballen i mål fra kort hold. Nerven i kampen lever hele veien ut, men det nærmeste Leirsund kommer er en heading som Roth må fiste over tverrliggeren. Det åpner seg også for Fjellhamar på kantene ved noen anledninger, men hjemmelagets keeper blir ikke satt på de alt for store prøvene. Nærmest er en annen debutant, Luka Fajfric fra juniorlaget, som setter ballen i stolpen når han kommer alene med keeper. Kampen ender da med en 2-1 seier til Fjellhamar.

Fjellhamar tar dermed med seg tre viktige poeng, og beholder topplasseringen i divisjonen. Sørumsand (nr. 2) vant denne runden 3-0 over tabelljumbo Nannestad, mens Flisbyen (nr. 4) nå virker å ha en lang vei opp etter 3-1 tap for Aurskog-Høland 2. Aurskog/Finstadbru (nr. 3) skulle ha møtt Åkrene, men denne kampen ble utsatt.

I neste runde skal Fjellhamar besøke nettopp Aurskog/Finstadbru på deres nylagte kunstgress. FFK tapte tilsvarende oppgjør 1-0 i vårsesongen, og er ute etter revansje! Kampen spilles på Aursmoen onsdag 17.8 kl 19:00.