MS1: Tabelltopp!

(Flisbyen 1-3 Fjellhamar) Fjellhamar trengte en omgang på å komme ordentlig i gang mot 4. plasserte Flisbyen på Lillestrøm stadion torsdag kveld, og det løsnet ikke før det gjenstod 10 minutter.

Fjellhamar FK MS1

31H. Roth Keepere
18D. Os Utespillere
3A. Risan Utespillere
23T. Rydning Utespillere
22W. Romundgard 38 Utespillere
7T. Lia Utespillere
19E. Nordermoen Utespillere
20B. Onsum Utespillere
17A. Habibi Utespillere
28Ø. Opstad 11 Utespillere
77V. Smith Utespillere
K. Kleven 77 Utespillere
11E. Johannessen 28 Utespillere
38H. Jacobsen 22 Utespillere
1P. Helgar Keepere
9S. Smith Utespillere
14M. N. Berntsen Utespillere
24J. Frantzen Utespillere
Fjellhamar hadde allerede før denne kampen inntatt tabelltoppen etter 6-2 seieren hjemme mot Skedsmo 3 forrige fredag, men etter at Sørumsand spilte uavgjort hjemme mot Åkrene tirsdag denne uka måtte FFK ha poeng i kampen mot Flisbyen for å ta tilbake førsteplassen.

Flisbyen har spilt mange jevne kamper i det siste, og flere av dem har vippet feil i deres favør. Før kampen var det seks poeng som skilte FFK og Flisbyen, og med tap her ville laget fra Lillestrøm dermed sakke akterut i forhold til toppkampen i 5. divisjon.

Roth

Os – Rydning – Risan – Berg

Lia – Nordermoen – Onsum – Habibi

Opstad – V. Smith

Benken: Helgar, Jacobsen, Kleven, Johannessen, Frantzen, S. Smith, Berntsen

Det er ingen tvil om at Flisbyen er et godt lag med flere gode enkeltspillere, og spesielt midtspissen Birkeland viste det seg at FFK skulle få problemer med. Den sterke spissen var farlig stort sett hver gang han fikk tak i ballen, men kom sjelden til avslutninger.
Flisbyen er det beste laget i 1. omgangen og FFK skaper så og si ingenting. Hjemmelaget tar ledelsen etter ca. en halvtime, når ballen havner hos en upresset Magnus Bystrøm Lie like innenfor 16-meteren. Skuddet er hardt og går over Halfdan Roth i Fjellhamar-målet. Svakt forsvarsspill av Fjellhamar, men ledelsen er fortjent. FFK skal også prise seg lykkelig over at hvittrøyene ikke dobler ledelsen før pause; kommunikasjonssvikt gjør at hjemmelaget kommer alene med Roth til høyre i feltet, men de klarer ikke å sette ballen i mål.

FFK får i løpet av omgangen noen gode brudd høyt i banen, men får ikke noe særlig ut av det. Konklusjonen for omgangen var at vi måtte heve oss både offensivt og defensivt.

I pausen kommer Johannessen inn for Opstad.

Fjellhamar starter 2.omgangen bedre, og virker noe farligere. Spillemessig er det rimelig jevnt de første minuttene, og en del dødballer senker tempoet i kampen. De store sjansene uteblir for begge lag. Kristoffer Kleven fra 7er-laget kommer etterhvert inn til sin debut. Det er tydelig at vertene begynner å merke kjøret utover i omgangen, og de etterlater seg stadig mer rom. Til slutt sitter utlikningen for FFK ved debutanten Kleven. Høyreback Daniel Os drar seg inn i sekstenmeteren, og fra skrått hold skyter han mot lengste stolpe. Skuddet er på vei utenfor mål, men Kleven sklir ballen over streken. Flisbyen mener Kleven er offsideplassert i det skuddet går, mens dommeren mener at han starter løpet etter skuddet går. Det er ikke mange på Lillestrøm stadion som kan være 100% sikker på om dette var offside eller ei, og vi er selvfølgelig glade for at dommeren lot tvilen komme det angripende laget til gode i denne situasjonen. På ingen måte noen stor dommertabbe.

Etter utlikningen virker det som om hjemmelaget klapper litt sammen. De forsøker riktignok å ta tilbake ledelsen, men rommene blir da enda større da de ikke orker å løpe hjem igjen. Dette gjør at Alex Habibi kan sende FFK i ledelsen kun minutter senere. Bendik Onsum setter opp Habibi ute til venstre, som får fri vei mot Flisbyen-målet. Habibi avslutter sikkert fra skrått hold i det nærmeste hjørnet. 1-2!

På overtid får Flisbyen en corner som Roth plukker. Roth slår Johannessen direkte i bakrom ute til høyre. Nede ved mållinja trikser Johannessen seg forbi en Flisbyen-spiller før han setter sitt fjerde mål på like mange kamper. God prestasjon, men spørsmålet er om ballen er ute i det han trikser seg forbi. Dommeren har ikke sjans til å se denne situasjonen, da den kommer direkte etter corner i andre enden.

Vi er fornøyde med prestasjonen og moralen vi viser i 2. omgang, og at vi tar med oss tre poeng i en kamp der vi mangler viktige spillere som Kim A. Hunstad, Petter Larsen og toppscorer Lars Nørbech.

Skjermbilde 2016-06-10 kl. 17.33.09Gledelig er det også at de andre topplagene snublet i denne runden. Aurskog/Finstadbru klarte bare 3-3 borte mot Leirsund, og som nevnt spilte Sørumsand uavgjort mot Åkrene. Det betyr at vi leder serien etter halvspilt sesong! Første kamp i høstsesongen er borte mot nettopp Sørumsand neste tirsdag, og denne kampen avgjør hvem som kan ta ferie på tabelltopp. Vi har pr. nå 5 poeng forsprang på Flisbyen og 9 poeng på Flisbyen.