MS1: Ferie på tabelltopp! (m/video)

… men det kunne sett enda bedre ut.
(Sørumsand 3-3 Fjellhamar) Fjellhamar slo andreplasserte Sørumsand 4-0 på hjemmebane i serieåpningen. Borteoppgjøret mot rødtrøyene ble en langt tettere affære.

Steinar Pedersen filmet kampen. Videosammendrag nederst i artikkelen.

Skjermbilde 2016-06-15 kl. 18.31.23

Bendik Onsum sender FFK i ledelsen. (Foto: Steinar Pedersen)

Roth

4P. Pettersen Utespillere
27S. Siem Utespillere
28Ø. Opstad Utespillere
Fjellhamar startet kampen godt, og truet spesielt venstresiden til Sørumsand. Etter 9 minutters spill slår midtstopper ballen til Tom Andre Lia på FFKs høyrekant. Lia tar med seg ballen inn i 16-meteren før han avslutter sikkert i mål bak tidligere FFK-keeper Lillebo.
Fjellhamar fortsetter med å ha mye ball, og når vi får vridd ballen ut mot høyre blir det småfarlig nesten hver gang. Etter 26 minutter dobler FFK ledelsen ved Vetle Smith på en corner. William Berg får dyttet ballen til Smith som hælsparker ballen i hjørnet.

Etter scoringen blir Fjellhamar for overmodige, og slipper Sørumsand tilbake i kampen. Da går det som det må; Sørumsand reduserer til 1-2 når vi aldri kommer opp i press på deres gode spiss Saeed Rahim. Rahim avslutter på Halfdan Roth, men returen setter Fetahu i mål. Fem minutter før pause klarer også hjemmelaget å utlikne. Fjellhamar klarer aldri å klarere etter en corner, og Feby setter til slutt ballen i mål fra 16 meter. Det er mulig at en offsideplassert Sørumsand-spiller blokkerer sikten til Roth på dette målet.

Dette var likevel to scoringer som FFK lett kunne unngått med litt høyere aggressivitet i forsvarsspillet. Lagene går til pause med 2-2.

Fjellhamar er det førende laget også i store deler av andreomgang. Onsum, Smith og Nørbech får noen gode skuddmuligheter, men avslutningene blir enten blokkert eller går utenfor mål. Det blir etterhvert mye rom mellom lagdelene til begge lag, og Sørumsand kommer seg inn i kampen igjen, men bortsett fra en overgang er det kun på lange innkast og cornere hjemmelaget viser tenner.

6 minutter før full tid tar Fjellhamar ledelsen på nytt. Innbytter Sondre Smith blir spilt opp i mellomrommet der han til slutt får til en avslutning. Skuddet går på keeper, men på returen lukter Bendik Onsum som setter sin første scoring for sesongen. Fjellhamar jubler vilt i visshet om at det kun gjenstår noen minutter av ordinær tid.

Sørumsand ønsker derimot å få med seg noe fra denne kampen, og flytter opp alt de har de siste minuttene, inkludert keeper. Fjellhamar står lenge imot infernoet av cornere, frispark og lange innkast, men mannen i svart har bestemt seg for at her skal det spilles frem til Sørumsand finner nettmaskene. Fjellhamar får en overgang ved Sondre Smith uten keeper i Sørumsand-målet, men pasningen mot Alex Habibi blir for upresis, og Sørumsand får enda en sjanse til utlikne. Etter uforståelige 5 minutter på overtid setter Lillebo ballen i mål etter et langt innkast.

Dette skriver Lokalfotballen om kampen.

Fjellhamar tar likevel ferie på tabelltopp, men ledelsen som fort kunne vært på 5 poeng forblir i stedet på 2 poeng ned til Sørumsand. De siste kampene har FFK måttet klare uten både Hunstad og Larsen. Johannessen var ikke tilgjengelig i tirsdagens kamp, mens Roth, Opstad og Nørbech alle slet med småskader. Med andre ord kommer ferien svært beleilig for Fjellhamar i kampen opprykket til 4. divisjon.

Første kamp etter ferien spilles borte mot Leirsund 10. august.