KS1: Uavgjort mot Eik

(Fjellhamar 2-2 Eik Tønsberg) Nå er det 3 runder siden forrige referat og det er tydelig at det er ønskelig. Vi taper 2-3 hjemme mot Lier, etter å ha ligget under 0-3 til pause. Kampen sett under ett ville uavgjort vært fortjent, da lagene hadde en omgang hver.
Så følger det pause for toppfotball lagene til Lillestrøm og Kolbotn. Og nesten så en kan spørre seg hva vi får ut av slike kamper, foruten å se hvilket nivå som kreves for å være i toppen. For landslagsspillere har vi jo ikke i 2 divisjon på seniornivå. 1-11 mot Lillestrøm 2 og 0-7 mot Kolbotn 2. Ingen av kampene hadde vi en sjanse, men vi skal ha for at vi ikke gir oss før kampen er ferdig.

Så var det denne kampen mot Eik Tønsberg. Den var meget viktig for å henge med fremover. I skrivende stund er vi det siste sikre laget i 2 divisjon. Men vi har tatt for få poeng – så enkelt og så vanskelig er det. Men vi viste moral og bedring mot Eik Tønsberg. Slik vi fremsto fra det 20 min til 75 minutt er slik vi ønsker å bli sett. Men vi maktet ikke å stå imot sluttspurten til Eik Tønsberg.

LAGET (4–3–3):

Pernille Jørgensen

Anne Karin Throndsen – Rebecca Ruud – Mathilde Pedersen – Malin Hjørungdal

Sandra Didriksen – Mari Haug – Tuva Isebakke

Kine Fløtre – Elin N Østnes – Karina Amlie

Benyttede reserver: Maia Peckel.

REFERAT:

KAMPFAKTA:
25 min – 1-0 Kine Fløtre (Mari Haug)
55 min – Bytte – Karina Amlie – Ut – Maia Peckel – Inn
72 min – 2-0 Kine Fløtre (Elin N Østnes)
76 min – 2-1 Eik – Tønsberg
89 min – 2-2 Eik – Tønsberg

Gule Kort:
FFK – Ingen
Eik Tønsberg – Ingen

Mange spente jenter som visste at her må kampen vinnes. Iallefall ikke tapes. Eik Tønsberg starter med høyt press og spill i bakrom. De får det første kvarteret 3 store sjanser. Derav en i stolpen. Men så sakte men sikkert så kommer vi med i spillet og vi kommer til sjanser selv.

Vi kan utfordre Eik Tønsberg på fart og balltempo. Når Mathilde og Rebecca forstår samspillet (første kamp som midtstoppere sammen) så blir det ikke mer bakrom og EIK kommer ikke til flere farlige målsjanser i 1 omgang.
Etter 25 minutter så vinner vi ballen høyt i banen. Spiller inn via sentralt til Mari Haug som spiller ballen i mellom back og midtstopper og Kine Fløtre (14 år) kommer igjennom alene med keeper og setter ballen enkelt i mål.
Helt mot slutten av 1 omgang så kommer vi til en trippel sjanse og det er litt merkelig at ballen ikke går inn. Men for første gang på lenge går vi inn til pause med ledelse.
I 2 omgang blir vi enige om å holde ballen mer i laget. Presse de og justerer litt i forsvarsfirer. Etter 10 minutter gjør vi kampens eneste spillerbytte. Maia kommer inn for Karina. I de neste 20 minuttene styrer vi kampen totalt og har ballen mest og skaper noen farlige sjanser, derav stolpeskudd.

Etter 72 minutter kombinerer vi fint på midten, ballen går ut i kant til Elin som går ned mot dørlinjen og legger inn. På bakre dukker Kine Fløtre opp igjen og bredsider enkelt ballen i mål og 2-0 til oss.

Det som skjer nå er en dårlig avklarering hos oss. Som resulterer i et innlegg fra EIK. På bakre del av 16 m får en EIK jente stå helt alene og skyter ballen enkelt i mål. Da har vi spilt i 76 minutter. Liten kalddusj da vi føler at vi har full kontroll på kampen.
Herifra og ut blir det nerve i kampen. EIK er smarte og presser oss høyt og vi faller lavt. Vi prøver å justere i midtbaneleddet. Men nå er det tomt. Vi orker ikke å flytte bena mere. Helt på slutten blir vi enige om å sette på en midtstopper til for å rydde unna. Men vi rekker ikke før det står 2-2. En enkel bakromsball som vi skal lese. Isteden blir vi stående og ikke falle av. Ei heller noen sikring. EIK spissen kommer da alene med keeper og setter den under Pernille Jørgensen. Dette skjer da i 88/89 minutt.
EIK får en sjanse til 2 minutter på overtid. Men litt uhell så kunne det blitt 2-3, noe som hadde vært et ran.
Vi evner å skape en sjanse til 3 minutter på overtid. Istedenfor å bruke tiden å flytte opp spillere så tar vi frisparket raskt og skyter langt utenfor. Når vi er i disse situasjonene må vi flytte opp de hodesterke spillerne.
Helt avslutningsvis var det mange steg frem og vi takker EIK for en fintspillende fotballkamp.

Foto: Andreas Kristoffer Berge – www.kvinneidrett.no
Sjekk siden vår og delingen til kvinneidrett.no – masse flotte bilder fra kampen mellom FFK-EIK Tønsberg.

FB lagrer bildene i ett format så jeg får dessverre ikke brukt bildet øverst i artikkelen.