Ingen grunn til bekymring, folkens! FFK er trygt plassert

KONSENTRERT GJENG: Espen Nordermoen og de andre FFK-spillerne gjorde jobben de skulle mot Rælingen. Foto: Synne Kringsjaa

Sesongens siste hjemmekamp endte med seier.

Av Synne Kringsjaa

Fjellhamar – Rælingen 2-1 (1-0)

Lørdag 5. oktober var det duket for Fjellhamars a-lag sin nest siste kamp for året, og sesongens siste på hjemmebane. Etter en del varierende kamper i ukene før var det nå Rælingen sin tur til å komme på besøk.

Gjestene styrte mye av spillet den første halvtimen, og FFK slet med å spille hverandre gode. Begge lag klarte å komme seg til sjanser, men ingen av disse endte i nettet.

Heldigvis for Fjellhamar klarte en av bortelagets forsvarsspillere å gjøre en ekstrem tabbe etter 30 spilte minutter. Det som skulle vært et tilbakespill til keeper fra 16-meteren, ble plutselig kampens første mål.

FFK kunne si seg fornøyd med litt hjelp fra bortelaget, da de virkelig måtte komme seg opp i ringa for å kunne holde på ledelsen. Rælingen bestemte seg for å sette opp presset og kjørte på med kontringer. En av disse førte til en fin gjennombrudspassing for bortlaget, men forsvarspiller Markus Berntsen fulgte spilleren sin godt.

En tøff løpeduell endte i at en Rælingen-spiller falt i bakken innenfor FFK sin 16-meter. Dommeren var rask til å blåse, og hjemmelaget fryktet straffe. Flere på laget var helt uenig at dette kunne være noe som førte til straffe. Noe som også viste seg å være riktig, da dommerens avblåsning førte til et gult kort for filming til den fallende bortelagspilleren.

Skrudde på

Dette var noe av det siste som skjedde i første omgang, og da dommeren blåste av kunne Fjellhamar gå til garderoben med en heldig 1-0 ledelse etter en relativt dårlig gjennomført omgang.

Heldigvis var hjemmelaget litt mer påskrudd i andre omgang. Andreas Kvistad sendte et innlegg til Sondre Smith, som videre sendte kula hardt i tverrliggeren og ned.

Hjemmelagets publikum jublet for mål, men linjedommer mente den ikke var inne. Fjellhamar fortsatte å være på, og begynte å spille hverandre bedre. De kom til flere gode avslutninger, og selv om ingen av disse endte i nettet, så styrte de mer og mer av spillet.

KJAPT MÅL: Alexander Habibi satte inn Fjellhamars andre scoring etter bare seks minutter på banen, Foto: Synne Kringsjaa

Bytter gjorde susen

FFK gjorde noen spillebytter, og det tok ikke lengre tid enn ti minutter før innbytter Alexander Habibi satte ballen i nettet.

Selv om Fjellhamar hadde hevet seg begynte Rælingen å melde seg mer og mer på. Dette fikk de igjen for, og gjestene reduserte til 2-1. Rælingen fortsatte med det høye presset og var farlige frempå, FFK begynte å bli slitne og var ikke langt unna å miste ledelsen. Dommeren blåste av før Rælingen fikk utlignet, og Fjellhamar kan si seg fornøyd med tre nye poeng i sesongens siste hjemmekamp.

Nå er det heller ikke mulig at FFK ender blant de tre siste lagene på tabellen i 4.-divisjon, fordi det skiller mellom fire og åtte poeng ned til lagene som kjemper om å unngå nedrykk.

Fjellhamars lag: Henrik Bolstad (Magnus Hellem fra 75.) – Håkon Maric, Daniel Holt, Anders Risan, Markus Berntsen – Andreas Kvistad, Nicolas Navarrete, Espen Nordemoen (Markus Nikolay Berntsen fra 62.) – Jonas Flood (Henning Kristoffersen fra 62.), Sondre Smith, Even Habberstad (Alexander Habibi fra 62.)

Den aller siste kampen til a-laget i 2019-sesongen spilles borte mot tredjeplasserte Kløfta søndag 13. oktober. Avspark er klokka 13.00 på Bakkedalen kunstgress.