FFK tok langt steg mot å redde plassen

VIKTIG BRIKKE: Simen Stensøe. Her fra vårkampen mot Eidsvold IF. Foto: Synne Kringsjaa

A-laget hoppa tre plasser oppover med sterk oppvisning på bortebane.

Eidsvold IF -Fjellhamar 0-2 (0-2)

Etter flere skuffende resultater i september reiste FFKs seg med en sterk borteseier over Eidsvold IF denne uka.

Høyreback Simen Stensøe har ikke hatt for vane å score mål de siste åra, men mandag sto han for både det første målet og målgivende innlegg til toppscorer Kasper Thorsen.

Stensøe plasserte inn 0-1 i lengste hjørne etter ti minutter da han først hadde vunnet ballen høyt i banen.

– Et bra mål. Jeg hadde kanskje litt flaks at jeg fikk med meg andreballen rett før der, men avslutninga satt der den skulle, sier Stensøe.

Og selv om trener Stian Isetorp mener vi neppe får se en kamp igjen der Stensøe både scorer og har assist, er ikke hovedpersonen helt enig.

– Man skal aldri si aldri, påpeker Stensøe, som denne sesongen er blitt plassert i forsvarsleddet etter mange år som midtbanemotor.

Begge Fjellhamars mål mot EIF ble satt inn før det var spilt 20 minutter.

Etter det sørga oppofrende og disiplinert spill, sammen med en god Henrik Bolstad mellom stengene, for null baklengs og tre viktige poeng.

Full poengpott betyr at FFK ikke lenger kan havne blant de to nederste i 4.-divisjon, som betyr nedrykk.

Det er ennå ikke klart om Ull/Kisa 2 overlever på nivået over. Foreløpig er Jessheim-laget på trygg plass, men Harstad jager tre poeng bak. Dersom rekruttene til obosliga-klubben skulle havne under streken sammen med Skjetten, blir det i tilfelle tre nedrykkslag fra alle divisjoner på Romerike.

For Fjellhamars del holder mest sannsynlig ett poeng på de to siste kampene mot Rælingen (hjemme) og Kløfta (borte) for å være helt sikker på at man ikke havner tredje sist i årets 4.-divisjon.

– Vi berger plassen. Vi tar seks poeng på de to siste, tror Simen Stensøe.

FFKs lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Simen Stensøe (Even Habberstad fra 71. min), Bendik Onsum, Markus Berntsen, Vetle Dahl – Daniel Holt, Espen Nordermoen (Nicolas Navarrete fra 85. min) Andreas Kvistad – Jonas Flood (Håkon Maric Solberg fra 63.), Kasper Thorsen, Sondre Smith (Flood fra 84.)

Fjellhamars siste hjemmekamp for året spilles hjemme mot Rælingen allerede lørdag. Oppgjøret begynner klokka 13.00 på Fjellhamar stadion.