Hjemmeseier nummer åtte – og null hull for målfarlig keeper

Fjellhamar har fortsatt ikke latt noen bortelag få med seg poeng hjem.

HAR FLERE MÅL FØR SESONGSLUTT: Fjelllhamar og Tom André Lia. Bildet er fra en tidligere kamp.

Fjellhamar – Rømskog +  3-0 (2-0)

A-lagets første hjemmekamp siden seieren over Skårer 22. august endte med enda en trepoenger til Fjellhamar. Serie- og kretsmeterne møtte et Rømskog+ som ikke hadde tapt på tre og en halv måned, samt sto med sju seirer og en uavgjort på sine siste åtte.

Samarbeidslaget som består av Rømskog, Setskog og rekruttene til Aurskog-Høland ble aldri noen stor trussel på besøk hos klubben på toppen av tabellen. FFK fikk med seg den åttende hjemmetriumfen av like mange mulige, uten trøbbel. Fjellhamar styrte oppgjøret inn til en 3-0-seier, etter scoringer av kantspilerne Tom André Lia og Alexander Habibi, i tillegg til et sjølmål.

– Vi forventet en tøff match da vi så de hadde med endel bra spillere fra Aurskog. Men jeg synes vi fikk tidlig godt tak på kampen og styrer det meste. De skaper vel ingenting, bortsett fra et par sjanser hvor vi surrer det til i oppspillfasen. Man kan jo skylde mye på det drittværet som kom, men det går jo begge veier, kommenterer Lia.

Rollebytter foran og bak

Han scora som nevnt ett av Fjellhamars tre mål i oppgjøret. Vingen befant seg for anledninga midt inne i feltet og hadde ingen problemer med å sette inn 2-0. Forarbeidet fiksa spydspiss Kasper Thorsen, som hadde tatt seg en løpetur med ballen han selv sendte ut på høyrekanten.

– Deilig å få en scoring der Thorsen og jeg bytter roller. Ellers en proff gjennomført kamp av oss, som egentlig ikke betyr så mye når vi allerede har sikret seriemesterskapet, fortsetter FFK-kanten Lia.

Habibi trygga seieren med en kald chip-avslutning til 3-0 tidlig i andre omgang.

For øvrig var alle de tre FFK-keeperne som har fått spilletid i 5.-divisjon tidligere i år, Henrik Bolstad, Halfdan Roth og Magnus Hellem, utligjengelige til møtet med Rømskog+. Det førte til at angresspiller Vetle Smith tok på seg burvokterjobben for første gang på dette nivået. Smith fikk en temmelig rolig kveld bakerst i elleveren og holdt nullen.

– Skal gi alt

Fjellhamar har fortsatt fått med seg samtlige poeng fra hjemmekamper i serien, og har mulighet til å avslutte sesongen med 10-0-0 i hjemmestatistikken. Da må både Leirsund og Gjerdrum slås i de to siste rundene neste måned.

– Vi skal gi alt for å ikke påvirke kampen om opprykk og hvem som rykker ned. Så vi går for ni poeng på de siste tre kampene og en overlegen seier i 5. divisjon. Det er liten tvil om at målet hjemme er å klare ti av ti. Det er vel bare Gjerdrum vi ikke har slått i år, så de kommer til å få gjennomgå på stadion, forsikrer Tom André Lia.

Fjellhamars lag (4-3-3): Vetle Smith – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Andreas Stensøe, Markus Berntsen (Henrik Jacobsen) – Simen Stensøe, Andreas Kvistad (Espen Nordermoen), Jonas Flood – Tom André Lia (Henning Kristoffersen), Kasper Thorsen (Brage Rist), Alexander Habibi (Ole Kirstistuen).

Servitør-racet

Med tre kamper igjen på terminlista er Kasper Thorsen fortsatt toppscorer i både klubb og serie med 25 fulltreffere. Hvem som stikker av med flest målgivende pasninger i FFK-mannskapet i år er fortsatt et åpent spørsmål. Per Christian Ness leverte åtte assist allerede etter halvspilt serie, og topper statistikken fortsatt med det antallet, til tross en skade han har slitt med i høst.

Ness er nå tilbake for fullt. Tre spillere, deriblant Lia, har sju målgivende pasninger så langt. Det samme hadde Mats Espeland før han flytta til Molde for å studere i sommer.

– Jeg liker ikke helt at det er en back som er foran meg på assist-toppen. Men PC har gjort en kjempesesong, og unner han alt godt. Men han må seg nok se seg slått når sesongen er over, spår Lia, muligens med seg sjøl i tankene som «årets servitør».

Se 2018-statistikken til FFK-spillerne her!

Neste kamp for Fjellhamar spilles borte mot et nedrykkstrua Bjerke. Tidspunktet er onsdag 26. september klokka 20.15.