Fjellhamars keepervikar holdt nullen igjen

Fikk en enkel jobb, samtidig som to unggutter debuterte for a-laget.

Bjerke – Fjellhamar 0-5 (0-3):

Den tredje siste av a-lagets seriekamper i år endte med en komfortabel femmålsseier borte mot Bjerke. FFK brukte anledninga til å gi to av klubbens lovende juniorer sjansen fra start i oppgjøret, og disse gjorde sakene sine bra mot en klubb som sliter nær bunnen av tabellen.

Mål fra Anders Risan, Sondre Smith, Henning Kristoffersen og Jonas Flood, samt en scoring av debutanten Sander Nordermoen fiksa sesongens 16. trepoenger med klar margin.

Observante tilskuere har de siste ukene sett at Fjellhamars seriemestere i 5.-divisjon har vært nødt til å gjøre en del endringer på keeperplass. Skader og andre omstendigheter har satt alle de tre målvaktene FFK har brukt tidligere i sesongen ut av spill.

Dermed tok angrepsspiller Vetle Smith på seg jobben helt bakerst. Og det har gått helt knirkefritt. Fasit for Smith etter 180 spilleminutter er null scoringer imot.

Statistikken ljuger ikke. Men den viser også at Smith har hatt en ganske takknemlig tilværelse foran eget mål, først hjemme mot Rømskog+ og deretter borte mot Bjerke denne uka.

– Faktisk litt kjedelig

– Det kan til og med se ut som det har vært ganske behagelig å være FFK-keeper?

– Gjennom hele sesongen har vi vært et gjerrig lag bakover, så man kan trygt si at det har vært en behagelig oppgave. Faktisk litt kjedelig rett og slett! sier Vetle Smith.

For ordens skyld: Han har ikke blitt kasta helt uforberedt inn som burvokter. Kneproblemer gjorde at Smith var keeper på FFKs treninger gjennom hele vinteren og mesteparten av oppkjøringa til 2018-sesongen. Likevel så han ikke for seg å kjempe om en keeperplass på laget da alvoret begynte.

– Jeg hadde aldri helt troa på å kunne konkurrere med våre gode keepere om en startplass i målet. Så da det viste seg at kneet fungerte godt nok til å spille ute igjen, var det helt greit for min del. Med da skade- og sykdomssituasjonen ble som den ble nå, føltes det likevel naturlig for meg å plukke opp hanskene igjen, forteller Smith.

Scorer på bestilling

Vanligvis ses den allsidige 24-åringen rundt på diverste fotballbaner som en effektiv avslutter. Eller en hardtarbeidende kantspiller som ikke er redd for å kaste seg inn i dueller og sklitaklinger. Smith er også den mestscorende spilleren på FFKs rekruttlag i 7.-divisjon i år, til tross for bare å ha spilt litt over en tredel av kampene.

Men Smith trekker altså ikke bare på seg samme draktfarge som lagkameratene sine. Nå kan han faktisk også ende opp med å hindre nettsus for motstanderne til a-laget i sesongens fire siste serierunder. Den kombinasjonen er det neppe mange i FFK som har fått til på seniornivå.

– Henrik Bolstad holdt nullen i 448 minutter i vår. Halfdan Roth holdt buret reint i litt over 100 minutter på det meste. Kan du klare 360 minutter uten baklengsmål?

– Dersom jeg får fornyet tillit på onsdag hjemme mot Leirsund, skal man ikke se bort ifra det. Men da er jeg naturligvis avhengig av at de ti spillerne foran meg leverer på samme nivå defensivt som de siste kampene, påpeker Vetle Smith.

Fjellhamars lag (3-4-3): Vetle Smith – Per Christian Ness, Anders Risan (Trym Halvorsen fra 55.), Andreas Stensøe – Ole Kirstistuen (Jonas Flood fra 49. min.), Simen Stensøe (Berntsen fra 70.), Håkon Solberg (S. Smith fra 79.), Markus Berntsen (Henrik Jacobsen fra 55.) – Henning Kristoffersen (Martin Paulsen fra 46.), Sondre Smith (Brage Rist fra 55.), Sander Nordermoen (Tom André Lia fra 55.).

Det gjenstår nå bare to kamper av opprykkssesongen for FFK. Begge spilles hjemme på Fjellhamar stadion. Med seks poeng fra disse kampene avslutter Fjellhamars serievinnere fotballåret med 10-0-0 i statistikken på egen bane.

I den nest siste serierunden onsdag 5. oktober kommer tabelljumbo Leirsund på besøk. Kampstart er 20.15. De gulgrønne fra elveleiet er helt nødt til å vinne mot seriens beste lag hvis de skal ha håp om å berge plassen i 5.-divisjon.