Dette er de soleklare seriemesterne i årets 5.-divisjon

A-laget sikra mesterskapet med overbevisende triumf på bortebane.

MESTERLAG: At Fjellhamar kom til å greie opprykket har vært klart en stund. Nå er det helt umulig å hente inn denne suverene gjengen på toppen av tabellen.

Skjetten 2  – Fjellhamar 1-5 (0-5)

Fjellhamar er kretsmester i 5.-divisjon allerede fire kamper før sesongslutt. Det ble klart etter mandagens overbevisende seier borte mot Skjetten 2, et lag som var venta å være en FFKs tøffeste motstandere i 2018-sesongen.

Etter det som har vært en kruttsterk sesong av de beste seniorene på herresida, kan klubben endelig ta steget tilbake igjen til 4.-divisjon. Med fire runder igjen av sesongen topper a-laget tabellen med 15 poengs luke. Det har blitt hele 14 trepoengere, og bare én uavgjort og ett tap på 16 seriekamper i 2018.

Se den flotte tabellen her!

– Det føles utrolig bra. Selv om det var målet og ambisjonen, og forventet, så er det alltid deilig med bekreftelse, sier trener Stian Isetorp om å vinne serien.

Han har hele tida vært klokkeklar på at FFK skulle rykke opp igjen denne sesongen. Og etter hvert som kampene og ukene gikk unna, var det heller aldri noen tvil om at målsettinga kom til å bli innfridd.

Hyller miljø og samhold

Isetorp mener det er flere grunner til at resultatene har vært såpass sterke i år.

– Årsakene er at vi har en fantastisk gruppe med gutter, som har skapt et miljø og samhold hvor det er enkelt å prestere. Vi rykker opp og vinner avdelingen, fordi vi er, og har vært klart best, konstaterer FFKs trener.

Fram til sommerpausen hadde Fjellhamar bare et uavgjortresultat i tillegg til seiere i resten av kampene. Inntil da var også trenerveteranen Robert Rognerud, før han flytta til Østfold, ansvarlig for a-laget sammen med lysluggen fra Lørenskog.

– All honnør til gutta, klubb og støtteapparat, inkludert utflytteren Rognerud, tilføyer Stian Isetorp.

Grei skuring

Kampen der Fjellhamar trengte ett poeng for å blie seriemester ble i realiteten avgjort allerede i den første halvdelen av første omgang. Da scora Sondre Smith og Kasper Thorsen en gang hver på under et minutt. Det økte ledelsen til 3-0 og 4-0.

Smith sørga i tillegg for at FFK leda med fem til pause. Både han og toppscorer Thorsen satte inn to kasser hver, mens det var Markus Nikolay Berntsen som sendte de hvite og røde i ledelsen allerede i første spilleminutt. Gjestene hadde dermed gjort jobben tidlig.

FFK bytta mange spillere og spilte en svak andreomgang. Hjemmelaget fikk inn en redusering helt mot slutten, men poengen var aldri i nærheten av å havne andre steder enn hos Fjellhamar-gutta.

Fjellhamars lag: Halfdan Roth – Andreas Stensøe, Trym Halvorsen, Anders Risan (Per Christian Ness fra 9. min), Markus Berntsen (Ole Kirstistuen fra 46.) – Jonas Flood (Lars Hernholm fra 46.), Markus Nikolay Berntsen (Simen Stensøe fra 66. min), Andreas Kvistad – Tom André Lia (Henning Kristoffersen fra 46.), Kasper Thorsen (Martin Paulsen fra 46.), Sondre Smith (Alexander Habibi fra 46.)

Nå blir det altså 4.-divisjonsspill på laget fra våren av. Det nivået a-laget skulle kommet seg tilbake til allerede for to år sida, da man også vant 5.-divisjon. Men en omlegging av seriesystemet gjorde at man da måtte ut i omspill på bortebane mot et lag fra nivået over. Den gangen endte det med tap på straffekonk. Sånne marginer imot blir det definitivt ikke noe av i høst.

Vi gratulerer Fjellhamars a-lag med opprykket og kretsmesterskapet, og håper på like sterke prestasjoner i lang tid framover!