Gikk i krigen og tok poeng

BRA START: Andreas Kvistad gratuleres etter dødballmålet som sendte FFK foran mot Strømmen 2. Foto: Synne Kringsjaa

Jevnspilt lokaloppgjør endte med poengdeling.

Fjellhamar – Strømmen 2 1-1

Det begynte bra for a-laget til Fjellhamar i nabomøtet hjemme mot Strømmen 2 denne uka. FFK holdt et bra trykk mot et motstanderlag som mønstra flere av spillerne som er brukt i Obosligaen denne sesongen.

Presset fra start ga etter hvert flere muligheter på dødballer for Fjellhamar. Etter ti minutters spill var en Strømmen-spiller nær ved å sette en ball i eget nett, men ble redda ev egen keeper.

Bortelagets bakerste mann reagerte kjapt og fikk styrt ballen over tverrliggeren. Hjørnesparket som ble slått inn rett etterpå klarte verken forsvar eller keeper hos gjestene å gjøre noe med.

Andreas Kvistad hoppa i været og møtte corneren fra Sander Kvalheim med panna. Midtbanespillerens hodestøt var godt plassert i den lengste kroken. Dermed var 1-0 til FFK var et faktum allerede i ellevte spilleminutt.

SCORINGA: Andreas Kvistad gikk til vers og styrte inn denne corneren tidlig i oppgjøret mot Strømmens rekrutter. Foto: Synne Kringsjaa

Fjellhamar opprettholdt det gode presset og lagdelene hang godt sammen den første halvtimen, inntil Strømmen 2 begynte å finne noe mer rom mot slutten av omgangen.

Sondre Smith fikk en god sjanse på et innkast som målscorer Kvistad stussa videre, men avslutninga gikk over mål. 1-0-ledelsen sto seg til pausen.

Da lagene kom ut igjen på banen etter hvilen, var det Strømmen som tok mest tak i begivenhetene.

Men den første store sjansen etter pausen var det Fjellhamar-spiss Kasper Thorsen som hadde. Fjorårets toppscorer fant plass i bakrom og kunne avslutte aleine mot keeperen til Strømmen 2, men det var sistnevnte som vant den duellen.

Etter omtrent 20 minutter spill av andreomgangen ble FFK pressa kraftig tilbake og bortelaget kom seg til flere store muligheter. Keeper Magnus Hellem hadde et par kvalifiserte redninger i denne perioden, men hadde lite å stille opp med da medspillerne ikke greide å klarere et frispark fra venstre flanke.

Strømmen 2 utnytta de mislykka klareringene til Fjellhamar og plasserte inn 1-1 fra 13-14 meter.

Den siste halve omgangen gjorde FFK en del bytter da det etter hvert ble tydelig at mange slitne bein trengte avløsning fra det høye tempoet. Byttene bidro ikke bare til at Fjellhamar klarte å stå imot gjestenes angrep.

Seks minutter før full tid ble Henning Kristoffersen løpt ned inne i feltet til Strømmen 2 da han var på vei mot ballen. Spissinnbytteren ble kanskje snytt for straffe spark i den situasjonen, men fikk ingenting av kampens dommer.

1-1 sto seg kampen ut, noe som ikke virka å være spesielt mye å glede seg over for noen av lagene.

Fjellhamars lag (4-3-3): Magnus Hellem – Simen Stensøe, Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen – Jonas Flood, Sander Kvalheim (Daniel Holt fra 76 min.), Andreas Kvistad – Sondre Smith (Tom André Lia fra 76.), Kasper Thorsen (Henning Kristoffersen fra 84.), Vetle Smith (Sander Nordermoen fra 71.).

Fjellhamar er tilbake i aksjon på bortebane mot Raumnes & Årnes allerede søndag ettermiddag. FFK trenger poeng for å klatre noen plasseringer bort fra nedrykksplassene. Kampstart på Årnes stadion kunstgras er klokka 17.