Fjellhamar rota bort sjansen: – Burde putta tre-fire

Etter å ha gitt bort en ledelse på to mål har FFK nå kortere vei ned til tabellposisjonene de overhodet ikke vil ligge på.

STEMT NED: Jonas Flood (nummer to fra venstre) står igjen som målscorer mot Fet i offisielle statistikker, men ikke i klubbens egen oversikt. Arkivfoto: Synne Kringsjaa

Fjellhamar – Fet 2-2 (2-0)

A-laget lyktes ikke med å øke avstanden ned til nedrykksstreken i 4.-divisjon da Fet var gjester på Fjellhamar stadion mandag.

Til tross for en god førsteomgang, der FFK leda fullt fortjent med to mål, og burde ha satt minst én scoring til, ble hele forspranget borte på få minutter etter sidebyttet.

Kantspiller Jonas Flood var en av dem som slo an tonen på banen de første 45 minuttene. En forklaring på hva som skjedde i starten av andre omgang har han ikke.

– Det er vanskelig å sette fingeren på det. Vi er ræva i første 20 av andre omgang. Men etter det syns jeg vi har bra taket på dem, og vi burde vel putta tre-fire goaler, mener Flood.

Etter 2-2 kom begge lag til store sjanser uten å sette dem. Et stolpetreff på overtid fra FFK-innbytter Vetle Dahl var nær ved å få tabellen til å se veldig mye bedre ut, men marginene var ikke helt med den offensive backen.

Ineffektivitet

Aller mest burde nok Fjellhamar ha tatt vare på flere av de store mulighetene før garderobepraten. Det siste er i alle fall ikke Jonas Flood i tvil om.

– Absolutt. Vi kunne nok leda med fem-seks kasser til pause, hadde vi satt sjansene våre.

Fjellhamars høyreiste ving, som utvilsomt har spisskompetansen sin langs bakken, hadde selv en avslutning som gikk like utafor. Skuddet hans trilla noen centimetere til side for Fet-målet, og kunne gitt FFK 3-0 noen få minutter før pausen.

Sondre Smith spilte knappe 20 minutter før han måtte gå av med en ny skade, men før det rakk han å sende Fjellhamar foran med 1-0 på en retur.

Deretter var det Flood som fiksa 2-0 i 37. spileminutt, i alle fall ifølge kamprapporten og mange som fulgte kampen fra tribunen. En intern avstemning i FFKs spillergruppe har seinere fastslått at Flood fikk hjelp av en motspiller og at det hele bør registreres som et selvmål.

– Det var nok ikke en upartisk avstemning der. Jeg skal selvfølgelig ha det målet, hevder Flood.

Assisten han fikk registrert istedenfor på Fjellhamars nettsider gjør, om ikke annet, at han nå er på en tredelt førsteplass på klubbens liste over flest målgivende pasninger i seriespillet.

Klikk her for å se all statistikk fra sesongen!

Ikke trygt

Etter mandagens poengdeling ligger FFK fjerde sist på tabellen, med 29 poeng når 23 av 26 serierunder er spilt. Fet følger på plassen bak med 25 poeng, ett foran Eidsvold Turn 2 på nedrykksplass. Turn 2 tok et steg nærmere trygg grunn med tre poeng fra kampen sin.

Sisteplasserte Rælingen er allerede klare for nedrykk til 5.-divisjon. Ettersom Skjetten ikke overlever i 3.-divisjon, også kjent under det omstendelige navnet Norsk Tipping-ligaen avdeling 6, skal minst ett lag til ned fra 4.-divisjon etter sesongslutt.

Hvis Ull/Kisa 2 eller Lillestrøm 2 skulle bli innhenta av nedrykksplasserte Harstad (ligger seks poeng bak begge romerikslagene med fem kamper igjen av sesongen) i samme avdeling som Skjetten, kan de også i teorien bli degradert. Da blir det i tilfelle tre lag som rykker ned også fra 4.-divisjon, og alle andre divisjoner nedover i seriesystemet på Romerike.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Simen Stensøe (Vetle Dahl fra 66. min.), Bendik Onsum, Anders Risan, Markus Berntsen – Daniel Holt, Espen Nordermoen, Andreas Kvistad – Jonas Flood, Kasper Thorsen (Håkon M. Solberg fra 46.), Sondre Smith (Even Habberstad fra 20.).

FFKs neste kamp spilles borte mot Eidsvold IF mandag. Avspark på Eidsvoll stadion er 19.30.