Fjellhamar knuste topplaget: – Det smakte forbanna bra

VERDT NOEN FEIRINGER: Taktene Fjellhamar viste mot Fu/Vo ga fire mål og omsider mer å juble for. Foto: Synne Kringsjaa

A-laget ser endelig ut til å være på riktig kurs igjen etter en trøblete innledning på høstsesongen.

Fjellhamar – Funnefoss/Vormsund 4-1 (1-0)

Etter en rad med skuffende resultater etter sommerferien bød denne ukas kamp i 4.-divisjon på en diger opptur for Fjellhamar.

FFK-gutta gikk besluttsomt til verks og dominerte så godt som hele kampen mot serieleder Fu/Vo hjemme på Fjellhamar stadion.

En scoring av Daniel Holt sørga for 1-0-føring til pause, mens Sondre Smith og Trym Halvorsen økte til hele 3-0 i Fjellhamars favør tidlig i den andre omgangen.

Fu/Vo reduserte på et straffespark midtveis i kampens andre halvdel, men var aldri nærheten av å hente inn forspranget til et klart bedre FFK-lag.

I sluttminutttene sørga dessuten innbytter Alexander Habibi for at sluttresultatet endte på 4-1 til hjemmelaget.

Solid ros til spillerne

Keeper og spillende trener Halfdan Roth legger ikke skjul på at denne seieren var noe klubben virkelig trengte nå.

– Det smakte forbanna bra, for å være helt ærlig. Godt å snu en dårlig trend. Også nå som vi har fått litt negativ omtale mot oss i det siste, påpeker Roth.

Han er heller ikke i tvil om hva som gjorde til at spillerne fikk snudd den dårlige trenden. FFK gikk fra å bare ha tatt to poeng på de siste fire kampene til å slå 4.-divisjons beste lag klart.

– Innsats, viljen til å stå opp for hverandre, og en sinnssyk god innstilling til å snu det, lister Roth opp.

HYLLER INNSATSEN: Halfdan Roth. Foto: Synne Kringsjaa.

Tett om plasseringene

Tre etterlengta poeng kutta ned litt på forspranget til en del av lagene foran på tabellen. Men samtidig vant nesten alle lagene på nedre halvdel av tabellen denne uka. Veien ned til nedrykksstrida er derfor ikke litt noe lengre siden sist.

Rett bak Fjellhamar på tabellen ligger den neste motstanderen for a-laget, Strømmen 2. Også de vant mandag, bort mot det andre topplaget Skedsmo.

Se tabellen i 4.-divisjon her

Med andre ord blir det heller ikke denne gangen en enkel oppgave å dra på besøk til klubbens nærmeste nabo i øst.

– Vi må være kyniske defensivt. Og legge litt stoltheten i å ikke slippe inn mål. Vi så jo sist, at da kom det offensive av bra defensiv struktur, sier Roth.

Triumfen over Fu/Vo kom på et godt tidspunkt, men i en jevn 4.-divisjon må slike prestasjoner gjenskapes for lag som ønsker å klatre oppover på tabellen.

Fjellhamars lag (4-3-3): Halfdan Roth – Bendik Onsum, Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen (Vetle Dahl fra 70. min.) – Daniel Holt, Nicolas Navarrete, Andreas Kvistad (Markus N. Berntsen fra 86.) – Sondre Smith (Even Habberstad fra 70.), Kasper Thorsen (Henning Kristoffersen fra 82.), Jonas Flood (Alexander Habibi fra 75.)

Neste kamp for FFK i 4.-divisjon blir altså bortekampen mot nabo og tabellnabo Strømmen 2. Oppgjøret spilles på Strømmen stadion mandag 2. september klokka 20.15.