Fire FFK-mål etter pause ga nytt sterkt resultat

Sammenlignes med Leicester etter solid seier over 4. divisjonslag.

HANDS UP: PC Ness og Kim Hunstad kan konstatere at formpila peker oppover.

Fjellhamar – Årvoll 4-1:

Fjellhamar tok sin andre hjemmeseier på like mange uker i tirsdagens treningskamp mot Årvoll. Den tredje oppkjøringskampen for året endte 4-1.

Vegard Aaserud, Jonas Flood, Simen Stensøe og Vetle Smith scora for FFK. Alle Fjellhamars mål ble satt inn i andre omgang, etter at lagene gikk til pause på stillinga 0-1.

Mange vil nok mene at et eller to av måla burde vært avblåst for offside. Men Aaseruds 1-1-scoring på retur etter forarbeid fra Vetle Smith, og Stensøes frisparkmål noe seinere, var det ingen grunn til å protestere på.

TV 2s fotballkommentator Endre Olav Osnes er spillende assistenttrener for Årvoll. Han mener osloklubben hadde ballen opptil 80 prosent av tida i første omgang, og de første fem minuttene av den andre.

– Vi har 80-20 i possession i 50 minutter, uten å skape altfor så mange store sjanser. Men vi fikk uttelling på dødball. Så faller vi og blir kontret i senk av Leicester, lyder analysen fra Osnes.

– To offsidemål, et frispark og en «tap-in» fra Fjellhamar. Flatterende resultat. Men jeg er imponert av et meget disiplinert og godt organisert Fjellhamar-lag som kunne sine saker på overganger, fortsetter Årvoll-treneren.

Dermed er nok Premier League-fagmannens Leicester-sammenligning å tolke som positiv for FFKs del. Osnes’ beskrivelse er trolig ment mer som en jevnføring med det vi så fra Leicester forrige sesong, enn det Øivind Smestads kjære favorittklubb har vist siden i fjor høst.

Den tidligere Lillestrøm- og Lyn-spilleren Tom Sadeh satte inn Årvolls scoring med hodet etter en dødball midt på FFKs halvdel.

Det er fortsatt lenge til sesongen begynner, men Fjellhamar har uansett fått et par gode opplevelser i de siste treningskampene. Forrige uke ble Fet sendt hjem med firemålstap fra Fjellhamar stadion.

Fjellhamars lag: Magnus Hellem – Petter Larsen, Per Christian Ness, Anders Risan, Daniel Os (Lars Hernholm) – Tom André Lia (Vetle Smith), Simen Stensøe, Kim-André Hunstad, Vegard Aaserud, Espen Nordermoen (Jonas Flood) – Sondre Smith.