FFK rista av seg skuffelsen fra uka før – vant stort igjen

Målshow i trener Robert Rogneruds avskjedskamp.

I TOPPSLAG: Fjellhamar og tomålsscorer Brage Rist valsa over AFSK i den siste serierunden før sommeroppholdet.

Aurskog/Finstadbru – Fjellhamar 1-9 (0-4)

Den siste seriekampen før ferien ble en ny målrik oppvisning fra FFK. Med hele ni scoringer ble bortekampen mot Aurskog/Finstadbru en parademarsj mot tre nye poeng.

Dette var også Robert Rogneruds siste treneroppgave før han flytter til Moss i sommer.

– Det var viktig å få en seier igjen etter Gjerdrum-kampen. Da kan vi gå inn i ferien med en god følelse. I tillegg var det også viktig å avslutte den bra vårsesongen vi har hatt på en skikkelig måte, sier Brage Rist.

Spissinnbytteren satte inn to scoringer selv etter innhoppet fra start i andre omgang.

Kasper Thorsen scora kampens første mål allerede i første spilleminutt, og var nær ved å doble ledelsen et par minutter etterpå. Isteden var det Tom André Lia som økte fra kort avstand.

Overkjøring
Med 0-2 i sekken allerede etter tre minutter, lå det i kortene at kvelden kom til å bli tung for AFSK. Fjellhamars motstander mangla flere spillere, og dem som var på plass for hjemmelaget virka ikke som de hadde trua på eget lag. Aurskog/Finstadbrus nummer 10 var et eksempel på en spiller som ikke ligna helt på seg selv.

FFK fortsatte likevel å male på med nye angrep. Henrik Jacobsen og Thorsen sørga for at det sto 0-4 ved sidebyttet.

Etter sesongens første poengtap i 5.-divisjon noen dager i forveien, var det et spillesugent FFK-mannskap som troppa opp på Aursmoen. Det fikk vertene også kjenne på etter pausen.

Innbytterne til Fjellhamar satte preg på målstatistikken fra andre omgang, der Sondre Smith bidro med scoring og forarbeid til to andre i comebacket sitt etter militærtjeneste.

Spydspiss Rist scora to, der ett kom fra straffemerket etter at Smith hadde blitt felt. En tredje innbytter, Alexander Habibi, satte også inn et mål, og det samme gjorde midtstopper Trym Halvorsen.

– Det føltes bra. Jeg har jo gått målløs helt siden Lørenskog kampen, så det var godt å endelig få satt ballen i mål igjen. Samtidig er det veldig bra at alle innebytterne kom inn bidro og at vi fortsatte med å kjøre over Aurskog, sier Rist.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Andreas Stensøe, Henrik Jacobsen – Nicolas Navarrete (Sondre Smith fra 56.), Markus N. Berntsen, Mats Espeland – Martin Paulsen (Henning Kristoffersen fra 56.), Kasper Thorsen (Alexander Habibi fra 56.), Tom André Lia (Brage Rist fra 46.).

Rognerud flytter på seg
Siste kamp før sommerferien ble også den ene a-lagstrenerens siste kampopptreden for Fjellhamar. Etter tre år med ansvar for a-laget, og flere år i klubbens junioravdeling før det, flytter trenerveteranen Robert Rognerud nå til sydligere breddegrader. Nærmere bestemt til Østfold.

– Det er veldig kjedelig at Robert gir seg nå halvveis i sesongen. Han har vært viktig for oss dette halvåret. Spesielt når det gjelder den defensive strukturen vi har hatt den første halvdelen i år, poengterer Rist, som kom fra Rogneruds tidligere klubb Strømmen i vinter.

DRAR SØROVER: Robert Rognerud. Her i sitt ess på treningsleir i Tyrkia, som er enda noen hakk lenger sør.

Fjellhamar Fotballklubb vil også benytte anledninga til å takke Robert Rognerud for godt arbeid i klubben, i en periode som etter hvert har blitt årelang. FFK kommer definitivt til å savne det alltid høye engasjementet hans!

Nå gjenstår det 50 dager til neste seriekamp hjemme mot Lørenskog 2. A-lagsgutta tar en velfortjent ferie med sterke 31 av 33 mulige poeng i 5.-divisjon. Det gir også tabelltopp med mer enn ti poengs margin. Vi gleder oss til fortsettelsen!