Fem mål og feberredninger – seriestart neste

A-laget kjørte over motstanderen sin i Sverige.

KLART BEST: Markus Nikolay Berntsen (fra venstre), Alexander Habibi og Brage Rist feirer FFKs andre mål i den siste treningskampen.

Nordmarks IF – Fjellhamar 1-5 (0-3)

Denne vinterens og vårens sesongoppkjøring ble runda av med et oppgjør mot svenske Nordmarks IF lørdag. Kampen ble spilt i Karlstad Airdome på nest siste dag av Fjellhamars treningsleir i Sverige.

Nordmark spiller i divisjon 5 i Värmlands Fotballforbund i år, etter å ha rykka opp fra divisjon 6 forrige sesong.

Allerede tidlig i kampen ble det klart at FFK hadde et mye bedre lag enn motstanderen. Anders Risan satte inn det første målet, på en retur etter egen avslutning på corner.

Fjellhamar fikk store rom å boltre seg i på en bred og lang bane i Karlstad. Alexander Habibi og Ole Kirstistuen herja tidvis med sidebackene, mens angrepsduoen Brage Rist og Martin Paulsen også skapte mye trøbbel for forsvaret til motstanderlaget.

Habibi plasserte inn den andre scoringa i lengste hjørne. Han slo også innlegget til Rists heading som ga tremålsledelse til FFK seinere i den første omgangen.

Den største prestasjonen de første 45 minuttene var det likevel Henrik Bolstad som sto for. Den unge Fjellhamar-målvakta redda nemlig tre gigantiske muligheter på omtrent fem sekunder etter et svakt tilbakespill. Det kunne gitt 1-1 mot spillets gang, men Bolstad redda altså situasjonen.

En overkjøring av en førsteomgang burde resultert i en større ledelse halvveis. FFK-trenerne bytta inn sju spillere i pausen. Det tok ikke mange minuttene før tre av innbytterne, Kasper Thorsen, Vetle Smith og Henning Kristoffersen, fiksa Fjellhamars fjerde mål.

Kristoffersen fikk ballen servert langs kunstgresset av Smith, og ved bakre stolpe fikk høyrekanten en enkel jobb med å sette ballen i nettet. Nordmark fikk inn en redusering omtrent midtveis i andre omgang, men en Thorsen-scoring på corner gjorde at FFK vant enkelt 5-1.

Fjellhamars lag (4-4-2): Henrik Bolstad (Magnus Hellem fra 46.) – Lars Hernholm (Ivan Turkalj fra 46.), Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen (Henrik Jacobsen fra 46.) – Ole Kirstistuen (Henning Kristoffersen fra 46.), Nicolas Navarrete, Markus Nikolay Berntsen (Vegard Aaserud fra 46.), Alexander Habibi (Vetle Smith fra 46.) – Brage Rist (Kasper Thorsen fra 46.), Martin Paulsen (Rist fra 70.).

Sluttresultatet i den siste testen før sesongstarten var godt. Fjellhamar har dog forbedringspotensial foran begge mål. Nå ses det uansett framover mot seriestarten i 5.-divisjon rett etter påske.

Sesongen åpnes med hjemmekamp mot AFSK onsdag 4. april klokka 20.15.