Endelig opptur og seier

BRA DAG: Med 3-0 på resultattavla, og første seier i seriespillet, var det all grunn til å smile for FFKs målscorere Markus Berntsen (til venstre) og Andreas Kvistad. Foto: Synne Kringsjaa

A-laget snudde den svake trenden fra sesongstarten og vant en overbevisende triumf i forrige 4.-divisjonskamp.

Fjellhamar – Blaker 3-0 (0-0)

FFK fikk endelig lønn for strevet, og skaffa seg tre viktige poeng med seieren over Blaker hjemme på Fjellhamar stadion denne uka.

Det var fullt fortjent, og klubbens 4.-divisjonslag har dermed lagt noen flere konkurrenter bak seg på tabellen før bortekampen mot opprykksfavoritten Fu/Vo førskommende lørdag.

Alle måla ble satt inn i andre omgang, og Markus Berntsen sto for de to første etter 50 og 58 minutter. I mellom der hadde den offensive venstrebacken også en tredje ball inne i Blaker-nettet, med den ble avblåst for offside.

Se tabellen i 4.divisjon her (ekstern lenke)

Mario-takter
At en venstreback er såpass nære et ekte hat-trick på under ti minutter hører til sjeldenhetene, også i breddefotballen.

-Det var over all forventning. Men det viktigste var å få seieren, konstaterer
«Gomez» Berntsen, som for øvrig har adpotert kallenavnet etter en tysk målmaskin med fornavnet Mario.

Med to mål og null baklengs i femte serierunde, var backen uten tvil en av de virkelig gode investeringene for dem som spiller Breddefantasy på Romerike. Der kan nemlig Berntsen kjøpes inn på billigsalg til 4,5 millioner lekepenger.

Som en del av forsvarsrekka var det selvfølgelig også veldig viktig for
Fjellhamars tomålsscorer at FFK holdt nullen for første gang denne sesongen mot Blaker.

-Det at vi har begynt å stenge igjen bakover er hovedgrunnen til at jeg kan bidra offensivt, påpeker Berntsen.

Elleve mot ti
Andreas Kvistad la på til 3-0 for hjemmelaget litt før det var spilt 70 minutter. Fjellhamar kunne kontrollere inn poengene mor et Blaker-lag som måtte spille over 60 minutter med ti spillere.

Det skyldtes en utvisning en av gjestene pådro seg for farlig spill.

VOLDSOM TAKLING: Blakers nummer 7 ble utvist etter å ha hoppa inn i denne taklinga da spillet var blåst av for frispark. Foto: Synne Kringsjaa

Nummer 7 hos Blaker fullførte nemlig en takling mot FFK-kaptein Anders Risan, med høy fart og strakt bein, etter at dommeren hadde blåst for frispark til samme Blaker-spiller. Episoden resulterte i direkte rødt kort fra kampens hoveddommer.

Fjellhamars lag mot Blaker (4-3-3): Halfdan Roth – Simen Stensøe (Daniel Holt fra 75. min), Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen (Vetle Dahl fra 75.) – Jonas Flood (Tom André Lia fra 73.), Sander Kvalheim (Nico Navarrete fra 64.), Andreas Kvistad – Even Habberstad (Sondre Smith fra 46.), Vetle Smith, Sander Nordermoen (Håkon Maric Solberg fra 46.).

Neste kamp for a-laget spilles borte mot Funnefoss/Vormsund på Funnefoss gress lørdag 4. mai klokka 13.

Fjellhamars nest beste i 6. divisjon spilte lokaloppgjør borte mot Kurland i Kurlandsparken allerede torsdag kveld. Resultatet der endte med 2-7 i favør FFK 2.

Bittert tap på Høland

KRIG: Oppgjøret mellom AHFK og FFK hadde massevis av dueller. Foto: Synne Kringsjaa

Aurskog-Høland – Fjellhamar 1-0 (0-0)

Bare fire dager før seieren over Blaker, spilte Fjellhamar også en vanskelig bortekamp mot Aurskog-Høland FK på Høland stadion.

Det ble en ganske jevnspilt kamp mellom to lag som bare hadde ett poeng på 4.-divisjonstabellen før kampstart. Mange tøffe dueller ble utkjempa, mens det var mer sparsomt med målsjanser enn vi er blitt vant med å se i FFK-kamper.

Begge lag hadde en avslutning i stengene i første omgang, og AHFK hadde nok noen flere skuddforsøk totalt sett.

I andre omgang ble Fjellhamar og snytt for et klart straffespark da Vetle Smith ble sparka ned bakfra, akkurat i det han skulle avslutte aleine mot keeperen til vertene.

Kampens dommer blåste merkelig nok ikke, men dømte imot FFK og ga gult kort da en lik situasjon skjedde på midtbanen seinere i kampen.

Isteden var det Aurskog-Høland som til slutt scora det eneste målet i kampen. Avgjørelsen falt i 86. spilleminutt, da en av hjemmelagets spillere nikka inn en corner.

Fjellhamars lag mot AHFK (4-3-3): Halfdan Roth – Simen Stensøe (Nicolas Navarrete i 17 min), Trym Halvorsen, Anders Risan (Andreas Stensøe i 1 min), Markus Berntsen – Jonas Flood, Sander Kvalheim (Daniel Holt i 25 min), Andreas Kvistad – Vetle Smith (Nordermoen i 25 min), Kasper Thorsen (Tom André Lia i 64 min), Sander Nordermoen (Even Habberstad i 68 min).