Triumf for kaptein Ness og Fjellhamar i serieåpninga

Stopperen med første mål på årevis, og pasningsekspert er blitt skuddsikker.

FULL POTT: Per Christian Ness (bak til venstre), trener Robert Rognerud og resten av Fjellhamar-gutta fikk en perfekt start på sesongen. Bildet er fra en tidligere anledning.

Skjetten 2 – Fjellhamar 0-4 (0-1)

2017-sesongen har endelig starta i 5.-divisjon. Nå kommer de viktige kampene på rekke og rad framover. Sikkert etterlengta for mange av spillerne, men resten får ha oss unnskyldt – ingen har trolig vært mer gira på å komme i gang enn Fjellhamars kaptein, PC Ness.

Så godt som hele fjorårssesongen ble spolert av sykdom. Onsdag kveld på var han endelig tilbake igjen fra start for Fjellhamar, forsvarsbautaen som er hard som stein å møte, og på alle måter har vært en klippe for klubbens A-lag i mange år.

PC markerte like godt comebacket i startoppstillinga med å score det første seriemålet for seniorene i klubben. Målet ble satt inn på straffe, en del av gamet i fotball, der en del andre Fjellhamar-spillere ikke imponerte nevneverdig på tampen av 2016.

– Deilig. Det var det første målet mitt for Fjellhamar siden 2012 også, oppsummerte Ness – etter en bunnsolid kamp i forsvar, og altså upåklagelig utførelse fra krittmerket.

Grønt hele året

Skjetten 2 på bortebane ventet i første seriekamp. Stedet der kunstgress har vært underlaget siden før flesteparten av dagens spillere var påtenkt. Som i fjor holdt rekruttene i naboklubben et bra nivå.

Grønntrøyene hang godt med i banespillet i den første omgangen. Vertene klarte å holde ballen i laget en del, til tross for at kampens dommer også hadde tatt på seg grønn trøye for anledninga.

Snaue fem minutter før sidebyttet smalt det inne i feltet til Skjetten. Mannen med noen nyanser lysere antrekk irriterte de andre i grønt med å signalisere for straffe til Fjellhamar.

Den tok PC Ness seg av. Skuddet var hardt og godt nok plassert nede til høyre for hjemmelagets keeper. Sistnevnte fikk noen fingre på ballen, men uten å hindre scoring.

Prosjektil og smultring

Pasningsekspert ble gjerne merkelappen Tom André Lia fikk etter 21 målgivende i 2016. I år ser det ut til at kantspilleren går for tosifra antall scoringer i tillegg. Midtveis i andre omgang scora nemlig Lia to ganger på tre minutter.

Først hamra han inn et prosjektil av en scoring i lengste hjørne. Bakromsballen ut til venstre var det Petter Larsen som sto for. Resten fiksa Lia med et småakrobatisk medtak og et sluttprodukt etter læreboka. 0-3 fra samme spiller var det ikke like mye sus over. Men ballen rulla inn i det andre hjørnet bak Skjettens målvakt og avgjorde på mange måter seriepremieren.

FFKs fjerde mål kom noen få minutter før slutt da Anders Risan satte inn ballen med panna. Kim Hunstad serverte en presis ball mot den bakre stanga, der Risan kom på enden av løpsbølge nummer to etter en dødball.

Skjetten 2 ble holdt i tøylene stort sett hele kampen. Unntaket var et par minutter av den første omgangen, da vertene kom seg helt aleine igjennom to ganger mot Fjellhamars unge keeperdebutant i 5.-divisjon, Henrik Bolstad.

16-åringen rappa den første ballen fra Skjettens spiss, med det som så ut som sterke sugekopper på både føtter og hender. Den andre situasjonen ble avblåst for en knepen offside.

Fjellhamars lag (4-5-1): Henrik Bolstad – Petter Larsen (Lars Hernholm fra 81.), Per Christian Ness, Anders Risan, Bendik Onsum (Henrik Jacobsen fra 76.) – Sigurd Berg, Simen Stensøe (Espen Nordermoen fra 76.), Kim-André Hunstad, Jonas Flood, Tom André Lia – Sondre Smith (Vegard Aaserud fra 58.)

Neste kamp for A-laget er hjemme mot Fu/Vo 2 rett etter påskehøytida. Kampdato er onsdag 19. april og stedet er stadion (så syng alle mann) på Fjellhamar. Møt opp med solbrilleskille og se A-laget sesongdebutere på egen matte fra klokka 18.30 den kvelden.

PS: Også det ferske 11’er-laget Fjellhamar 3 åpna sesongen med å vinne første seriekamp i 9. divisjon onsdag kveld.