Fjellhamar skårer fortsatt rikelig med mål

Nå holdes det i tillegg tett bakover.

TETTA IGJEN: Kaptein Anders Risan og Fjellhamar-forsvaret fikk det også til å stemme foran eget mål mot Skårer. Bildet er fra en tidligere kamp.

Skårer – Fjellhamar 0-4 (0-1)

Etter to frustrerende kamper mot Skårer i fjorårsesongen, ventet mange en ny vrien kamp mot da FFK gjestet naboklubben på nytt denne uka. De fikk delvis rett.

Oppgjøret endte med tre nye poeng. Det betyr Fjellhamar kan skilte med tolv poeng av like mange mulige i 5.-divisjon så langt. Det gikk ikke helt uten trøbbel denne gangen heller, men laget viste framgang på enkelte områder.

– Det er alltid godt med en seier, spesielt med tanke på to uavgjorte mot dem i forrige sesong. Vi skårer fire mål, som i og for seg er greit, men burde nok vært flere med tanke på alle sjansene vi hadde, mener FFKs lagkaptein Anders Risan.

– Vi holder også nullen bakover, som kanskje er det viktigste med tanke på selvtilliten til oss bak der, tilføyer midtstopperen.

Tidlig mål, så stilnet det

Fjellhamar tok ledelsen allerede etter tre minutters spill. Målskårer var Christoffer Nilsen og pasningslegger var PC Ness. To tidligere Skårer-spillere der, altså.

Etter målet strevde begge lag mye med å avslutte angrepene godt nok. Som i forrige kamp, ble det mye rett på målvakta for FFKs del. Med unntak av en redning på en stor sjanse helt mot slutten av kampen, var Fjellhamar-keeper Henrik Bolstad mye arbeidsledig.

Tross mye overtak i banespillet, skulle det igjen ta mye tid før mål nummer to kom. Mens begge oppgjørene mot Skårer endte 1-1 i fjor, var det FFK som endelig klarte å sette sitt andre ved Kasper Thorsen.

Toppskårerens mål med hodet kom etter et strøkent innlegg fra Markus Nikolay Berntsen. Da gjensto det bare et drøyt kvarter. Mindre enn to minutter seinere hadde den andre Markus Berntsen kjempa inn 0-3 etter et av mange offensive bidrag fra backen.

Samme mann sto også bak det fjerde og siste målet da en perfekt kontring ble avslutta med at Berntsen spilte Henning Kristoffersen på blank kasse med et innlegg fra venstre.

Toppkamp neste

Nå venter Flisbyen som neste motstander hjemme på Fjellhamar stadion. Onsdag 2. mai bør merkes av i kalenderen med det samme. Dette blir en rein toppkamp mellom de to øverste klubbene på tabellen. FBK har sanka sammen ti poeng på de fire første serierundene.

FFKs kaptein lover å gjøre sitt for at den kampen skal bli severdig for hjemmepublikummet.

– Flisbyen har åpnet bra denne sesongen, så en tøffere kamp både offensivt og defensivt er vel å forvente. Vi ønsker jo å fortsette med å kunne score mye mål fremover, og med tanke på laget og troppen vi har i år så skal vi fortsette med det. Vi ønsker å ta med oss smultringen bakover fra Skårer-kampen og bygge videre på den også, forsikrer Anders Risan.

Fjellhamars lag (4-4-2): Henrik Bolstad – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen – Tom André Lia (Henning Kristoffersen fra 75.), Simen Stensøe (Vegard Aaserud fra 64.), Markus N. Berntsen (Nicolas Navarrete fra 75.), Christoffer Nilsen (Alexander Habibi fra 56.) – Martin Paulsen (Vetle Smith fra 56.), Kasper Thorsen (Brage Rist fra 75.).