FFK har seks strake triumfer i bagasjen

Nå venter årets lengste bortetur, men uten lagets toppscorer. Han må ta seg av andres bagasje.

SCORING IGJEN: Kasper Thorsen kunne smile for sitt ellevte mål, og scoring i sjette kamp rad da Fjellhamar slo Skjetten 2.

Fjellhamar – Skjetten 2  2-0 (0-0)

16. mai-kampen på Fjellhamar stadion mot Skjetten 2 viste seg å bli sesongens tøffeste test for FFK så langt .

Men etter en svak første omgang fra hjemmelaget, ble også dette oppgjøret vippa i favør de hvite og røde. Fasit etter seks spilte kamper er derfor fortsatt tabelltopp og 18 poeng av like mange mulige,

Kampen mot Skjetten 2 ble spilt foran et tresifret antall tilskuere på stadion. Den ble ikke like målrik som de fleste andre i 5.-divisjon tidligere i år. FFK og Skjetten-rekruttene var både før og etter forrige ukes møte de to lagene med færrest baklengsmål.

Fjellhamar vant til slutt 2-0 etter scoringer av to innbyttere som ble sendt på banen fra start rett etter pausen. Én av dem var FFK-toppscorer Kasper Thorsen.

– Det er alltid spennende og møte andrelag. Du vet aldri hva de kommer med. Men jeg synes forsvaret i denne kampen viste seg fra sin bedre side. De gjordet jobben sin godt. Og da blir det lettere for oss fremover også. Jeg synes vi har fortjent alle poengene vi har tatt hittil. Det er det ikke noe å si på, mener Thorsen.

Holder kampene ut

– Vi startet sesongen med å spille veldig varierende. Heldigvis klarte vi også å lage noen kasser på det tidpunktet. Vi kunne ha full kontroll, men plutselig lage spenning i kampen igjen. Dette synes jeg er på bedringens vei nå. Vi klarer å holde kampene helt ut, og ikke kløne bort noen poeng, fortsetter han.

– Vi har hadde en bra vinter med mange spillere på treningene, og gode treninger. Dette trur jeg er grunnen til at vi har vunnet alle kampene hittil. Vi er i bedre form enn fjorårets sesong.

Mats Espeland var første spiller i målprotokollen mot Skjetten 2, etter knappe ti minutter på banen. Men også Thorsen satte inn en ball også i denne kampen. Sistnevnte fant veien til nettet da tida var i ferd med å renne ut. Espeland sto for forarbeidet, og ser ut til å være på vei tilbake i storform.

Fjellhamars lag (4-1-4-1): Henrik Bolstad – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen (Henrik Jacobsen fra 46.) – Simen Stensøe (Andreas Stensøe fra 70.) – Tom André Lia (Alexander Habibi fra 74.), Martin Paulsen (Mats Espeland fra 46.), Markus Nikolay Berntsen (Paulsen fra 86.) Vetle Smith (Henning Kristoffersen fra 57.) – Brage Rist (Kasper Thorsen fra 46.).

For Thorsens del stopper dessverre rekka av strake seriekamper, der han i tillegg scorer mål, på seks. Borte mot Rømskog+ må Fjellhamar klare seg uten spissen. Han må stille på jobben som stuer for travle flypassasjerer på Gardermoen.

Den nevnte kampen i sjuende serierunde spilles på Setskog stadion onsdag kveld klokka 20.15.

Vellykka valg

Selv om han ikke kan bidra onsdag, har Kasper Thorsen utvilsomt vært blant de viktigste spillerne for FFK denne våren. 21-åringen forteller at han fik spørsmål trenerne før sesongen om han ville spille spiss eller midtstopper.

– Da var det bare noe ved meg som sa spiss. Det er jo det jeg er i utgangspunktet. Med det ligger det noen forventninger, for min oppgave er jo tross alt å score, påpeker Thorsen.

Elleve mål fordelt på seks kamper, der han også har scora i samtlige seks, er resultatet av spissvalget.

– Men statistikken min viser vel også at de fleste målene mine har kommer i andre omgang. Jeg vet ikke om dette er tilfeldig eller ikke, men kanskje jeg får brukt mine styrker enda sterkere da. Med tanke på slitne bein på motstanderlaget, pluss at måten vi spiller i år passer vel også meg bedre. Jeg liker fotball som foregår i lengderetning og ikke altfor mye på tvers. Med den måten vi spiller på i år, så kommer jeg jo til flere sjanser og dermed flere mål, oppsummerer Fjellhamars målmaskin.