A-laget i målform fra start – storseier i første seriekamp

Tre scoringer for Thorsen, tre målgivende fra Lia.

I FOKUS: Fotografen synes nummer 23 spilte bra og har derfor valgt å fokusere på nettopp draktnummeret i dette bildet.

Fjellhamar – Aurskog-Finstadbru 6-2 (2-1)

Sesongpremieren i 5.-divisjon ble spilt onsdag kveld, og starten på seriespillet ble bortimot så god som FFK kunne håpe på. En del småfeil ble det naturlig nok, men sluttresultatet var det lite å utsette på. Fjellhamar fikk med seg både tre poeng og solide seks mål mot AFSK.

Det var mye innsatsvilje og gode gjenvinninger i FFK-mannskapet i store deler av kampen. En av dem som løp og kjempa mest var Markus Berntsen. Venstrebacken, som også spilte en snau omgang sentralt på midtbanen, skapte mye trøbbel for gjestene. Til slutt kunne han også notere årets første målpoeng, etter et innkast som Vetle Smith hamra inn i mål til 6-2.

– Jeg er vel det folk kaller en potet på banen, og har spilt i den posisjonen trenerne har gitt meg. Jeg har prøvd å gjøre det beste ut av situasjonen, så får det bare gå som det går, sier førsteårssenioren Berntsen.

– Soleklart topplag
Forrige sesong ble unggutten plassert på begge flankene, backer, som midtstopper og sentralt på midten i ulike kamper for a-laget. På juniorlaget spilte han også spiss. For mange kan det være trøblete å få spillet til å sitte skikkelig når man blir satt til å gjøre mange ulike oppgaver i et lag. For Berntsen er det derimot en vanesak.

– Jeg synes jeg starta litt slurvete. Men kom mer og mer inn i matchen og var fornøyd med egen innsats, sier han om den første seriekampen.

Lagets sesongtart kunne uansett ikke blitt så veldig mye bedre. Berntsen mener Fjellhamar definitivt blir et topplag i 5.-divisjon.

– Jeg tror topplaga blir soleklart Fjellhamar, Skjetten 2 og Gjelleråsen 2, sier han.

Markus Berntsen

Brakstart
Oppgjøret mot Aurskog-Finstadbru starta med tre mål før det var spilt et kvarter. Tom André Lia fant spissnykommer Martin Paulsen tidlig etter en overgang. Paulsen skjøt inn 1-0 sikkert nede i lengste hjørne fra skrått hold.

Et unødvendig balltap på egen halvdel førte til 1-1 bare tre minutter etterpå. Spissen Szymon Krolokowski var minst like sikker da han løfta ballen i en rolig bue over keeper Henrik Bolstad. Men den stillinga skulle heller ikke stå seg lenge. På en dødball samarbeida FFK-midtstopperne Anders Risan og Trym Halvorsen om å sørge for 2-1.

Resten av omgangen gikk mer rolig for seg, med ett unntak. Etter en ny dødball var flere Fjellhamar-spillere i gang med å juble for en scoring nummer tre. Ikke bare så det ut til at ballen var inne, men det ble også påstått at en av AFSKs utespillere slo vekk ballen fra mål med hånda. Ingen av kampens dommere foretok seg noe, og 2-1 ble stående til pausen.

Dobbel-trippel
Fjellhamar følte nok da at de ikke hadde fått den uttellinga de fortjente for et markant overtak i banespillet. Det ble det en endring på etter sidebyttet. To ganger på tre minutter fiksa kombinasjonen Lia-innlegg fra høyre og avslutninger fra Kasper Thorsen flere FFK-mål.

4-1 så ut som en trygg ledelse en liten stund. Mer ubesluttsomt forsvarsspill ga også et par store muligheter for Aurskog-Finstadbru. På den andre av dem reduserte Sander Aas for bortelaget.

Thorsen var likevel ikke ferdigscora denne premierekvelden. Etter fint kombinasjonsspill på høyresida, kom FFK seg til enda en klar målsjanse, og Thorsen satte inn sitt tredje mål. Høyreback Per Christian Ness var nest sist på ballen.

Fjellhamar stilte med full spillertropp og gjorde mange bytter utover i andre omgang. Likevel fortsatte gutta å vise seg som det klart beste laget på banen.

Fjellhamars lag (4-4-2): Henrik Bolstad – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Anders Risan (Markus Nikolay Berntsen fra 78.), Markus Berntsen – Tom André Lia (Christoffer Nilsen fra 78.), Nicolas Navarrete, Simen Stensøe (Henrik Jacobsen fra 39.), Ole Kirstistuen (Vetle Smith fra 54.) – Martin Paulsen (Brage Rist fra 69.), Kasper Thorsen (Henning Kristoffersen fra 78.)