Tre mål fra uventa hold i festkamp

Flisbyen fikk gjennomgå av både nye og etablerte storscorere. Og en spillesugen innbytter.

GOALGETTER. Andre har kanskje påstått å være FFKs goalgetter før i år, men mot Flisbyen var det liten tvil om hvem som fortjente den tittelen: Markus N. Berntsen.

Fjellhamar – Flisbyen 6-0 (2-0)

Hjemmekampen mot Flisbyen denne uka levde opp til det meste man kunne ha av forventninger som frammøtt FFK-supporter.

Det ble ikke bare tre poeng til Fjellhamar og seier nummer fem av like mange mulige. Fjellhamar vant til slutt hele 6-0 over klubben som lå nærmest på tabellen før ukas serierunde.

Og de tre første scoringene ble til manges store overraskelse satt inn av indreløper Markus Nikolay Berntsen. 19-åringen har egentlig aldri hatt for vane å score ofte. Men i dette toppoppgjøret ble det flere mål i samme kamp enn han kan huske å bidratt med noen gang tidligere.

– Dette var ikke hverdagskost, erkjente en smilende Berntsen etter kampslutt.

– Hvis jeg har scora tre ganger i samme kamp før, må det ha vært i femmer- eller sjuerfotball.

Folk på begge sider av banen, vel så mye på FFK-benken som på tribunen, måtte gni seg litt i øynene. Da «Niko» Berntsen plasserte inn sin tredje fulltreffer for kvelden, 3-0-målet i 75. spilleminutt, hadde ungguttens nye målteft nesten avgjort kampen aleine.

Flere meldte seg på

Flisbyen virka i alle fall langt mer resignert etter at Berntsen hadde scora for tredje gang.To nye scoringer på de neste tre minuttene økte nemlig avstanden til 5-0.

Kasper Thorsen løfta et skudd opp i en perfekt bue over keeperen og inn i angrepet etter 3-0. Og to minutter etter der igjen kjempa spissen inn sin andre fulltreffer på klassisk Thorsen-vis.

Mats Espeland spilte sin første kamp for sesongen etter å ha vært satt ut av en kneskade i en drøy måned. Fjorårets suverent mestscorende på klubbens a-lag kom inn etter drøyt ti minutter av andre omgang.

Soloraid og comebackmål

Mot slutten av kampen lå Espeland plutselig ti mål bak i kappløpet om toppscorerstatus i 2018. Det bestemte den tilbakevendte FFK-profilen for å gjøre noe med.

På overtid spilte Flisbyen seg til et hjørnespark. Corneren ble klarert ut av feltet, før Brage Rist spilte ballen i medløp til Espeland rundt 30 meter fra Fjellhamars mål.

Derfra og ut spilletida var det ingen som klarte å hindre Espeland på noen som helst måte. Noen rykk og taktsomslag med ballen i beina tok innbytteren forbi minst fire motstandere, før kontringa ble fullført med skudd i lengste nettvegg. Alle fra Flisbyen var sjanseløse på å stoppe det som suste forbi dem der.

Og med «Niko» Berntsen og Thorsen i målform var bortelaget uten sjanse på poeng før Espelands solokontring også. Fjellhamar leder nå serien med fem poengs margin til tre andre lag.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Per Christian Ness, Trym Halvorsen, Anders Risan (Brage Rist fra 72.), Markus Berntsen – Nicolas Navarrete (Henrik Jacobsen fra 23.), Simen Stensøe (Andreas Stensøe fra 70.), Markus Nikolay Berntsen – Tom André Lia (Henning Kristoffersen fra 57.), Vetle Smith (Kasper Thorsen fra 16.), Ole Kirstistuen (Mats Espeland fra 57.).

Nittedal trakk laget fra divisjonen etter bare to gjennomførte kamper denne sesongen, noe som betyr spillefri neste uke for FFKs beste seniorer. Neste a-lagskamp blir først om to uker, onsdag 16. mai hjemme mot Skjetten 2. Kampstart er 20.30.