Hardtkjempende FFK sendte Espeland av gårde med derbyseier

Skaffa tre sterke poeng mot naboklubbens mange førstelagsspillere.

CORNER ER MÅL: Andreas Stensøe scora på et hjørnespark fra Mats Espeland (innfelt). Også Anders Risan scora på corner i det tette lokaloppgjøret mot Lørenskog 2. Begge foto i montasjen: Lokalfotballen

FJELLHAMAR – LØRENSKOG 2  2-1

FFKs a-lag starta høstsesongen med å sende Lørenskog 2 hjem med tap i det som ble et skikkelig hardt lokaloppgjør. Det endte 2-1 til Fjellhamar, som dermed er fortsatt er ubeseira i 5.-divisjon.

Denne kampen ble også en liten avskjed, eller i alle fall den siste på en stund, med Mats Espeland i FFK-drakta. Han har nå reist til Molde for å begynne med studier.

Med stor stemning i garderoben etter seieren, og årets høyeste sangprestasjon av laget, ble det heldigvis en artig opplevelse.

Selv om Espeland leverte både mål og assist på løpende bånd også i 2017, ble det ikke den helt store sesongen for laget da. Men han legger ikke skjul på at han har vært fornøyd med det drøye året tilbake i FFK. Nå ser alt langt også lysere ut med tanke på et opprykk også.

– Jeg føler det har gått bra. Det var litt kjipt at det ikke gikk helt som vi håpte sist sesong, men jeg trur gutta er på god vei til opprykk nå, sier Mats Espeland.

Suveren statistikk
Den offensive altmuligmannen har tatt en ganske utrolig statistikk med seg  på flyttelasset til nordvestlandet. Etter comebacket for Fjellhamar tidlig på våren i fjor har Espeland scora hele 28 mål og hatt 22 målgivende pasninger.

Det klarte han i tillegg på 27 kamper. Sist eller nest sist på 50 mål, altså. Godkjent sier vi. Det poengsnittet kan i alle fall tidligere storscorere i klubben se langt etter å matche.

Om det blir mer fotballspill på Espeland i en annen klubb i Molde-traktene er ennå ikke avgjort.

– Det får jeg ta litt som det kommer, egentlig. Men det hadde vært gøy å få spilt litt, innrømmer Espeland.

Han lover å gjøre sitt beste for å delta på den avsluttende festen med FFK-gutta etter sesongslutt, der det forhåpentlig blir feiring av opprykk til 4.-divisjon.

Dødball-krig
Samtlige tre mål i kampen mot Lørenskog 2 kom på cornere, og alle ble satt inn etter pausen på Fjellhamar stadion. Gjestene fikk først inn et litt billig mål da FFK burde ha klarert.

Men foran publikummet på årets best besøkte hjemmekamp viste Fjellhamar at de ikke er noe dårlig dødballag. Først stanga Andreas Stensøe inn sitt første mål for klubben på en corner fra nettopp Espeland. Så var det kaptein Anders Risan som styrte inn et fortjent matchvinnermål litt seinere, da Tom André Lia slo inn fra motsatt hjørne.

Dermed fortsetter Fjellhamar litt der de slapp før sommerferien: Som et vinnende lag i ensom majestet på tabelltoppen.

Fjellhamars lag (4-3-3): Henrik Bolstad – Andreas Stensøe, Trym Halvorsen, Anders Risan, Markus Berntsen – Jonas Flood, Markus N. Berntsen, Simen Stensøe – Tom André Lia, Sondre Smith, Mats Espeland.
Innbyttere: Nicolas Navarrete, Alexander Habibi, Henning Kristoffersen.

Foto og videoklipp er henta fra Lokalfotballen.