Fjellhamar med storseier i første hjemmekamp

Fem mål og terningkast fire på sesongens andre kampdag.

ANALYTISK SPILLER: Simen Stensøe.

Fjellhamar – FuVo 2  5-0 (2-0)

Også den første hjemmekampen for året endte med en klar seier for a-laget til Fjellhamar. Klubbens 5.-divisjonslag er av flere utpekt som favoritt til å vinne divisjonen og sikre seg opprykk ved sesongslutt.

Tirsdag fikk publikum på Fjellhamarbanen se en del av grunnene til hvorfor. FFK holdt helt tett bakover, og scora fem ganger på en motstander som stilte med en rekke spillere fra førstelaget sitt i 3. divisjon.

– De har et bra lag. Det er bra trøkk i spillet. Jeg synes de er et bedre lag enn Skjetten 2, kommenterte midtbanesliteren Simen Stensøe da han hadde gjort sitt på banen og overlatt indreløperplassen til Espen Nordermoen.

Samme Stensøe var FFK-spilleren som starta angrepet som på mange måter avgjorde kampen. Det skjedde tidlig i andre omgang. En sterk inngripen fra Stensøe på midten førte til et farlig balltap for et FuVo-lag som var på vei framover.

Innbytter Vetle Smith og Bendik Onsum kombinerte deretter fint på Fjellhamars venstreside før sistnevnte avslutta med å plassere inn 3-0.

To Smith-mål

Seinere la Smith på til både 4-0 og 5-0 etter at gjestene hadde fått en mann utvist for en felling av Sigurd Berg. Nettopp Berg sto bak innlegget Vetle Smith styrte inn med hodet på Fjellhamars fjerde nettkjenning. Yngstebror Sondre Smith spilte fram flankeekspressen med en lang bakromsball ut til høyre.

Mål nummer fem kan vel bare betegnes som en klassescoring av Vetle Smith. Han kunne enkelt sette inn Fjellhamars femte, i åpent mål fra tre meter. Foranledninga var at FuVo-målvakta fomla i overkant lenge med ballen i beina.

Det var likevel gjestene som åpna kampen best. FuVo kom til flere gode muligheter det første kvarteret, særlig etter å ha kommet til innlegg fra høyresida si. Men foran mål var det ingen som klarte å overliste FFKs unge burvokter Henrik Bolstad.

Isteden var det Fjellhamars høyrekant, Sigurd Berg, som scora oppgjørets første. Ledermålet kom etter 23 minutters spill da Berg for andre gang på få minutter skar inn fra høyre med ballen. Med raske steg utnytta rommet bak forsvarsfireren til bortelaget, før han gjorde det han ikke greide på sin første sjanse: Nemlig å sende ballen forbi keeper.

Seks minutter etterpå var det klart for 2-0. Tom André Lia var i posisjon til å avslutte et nytt fint FFK-angrep da han ble felt rett foran feltet til FuVo.

Keeper rakk ikke reagere

Lia hadde et kort blaff som midlertidig toppscorer i første seriekamp. Den nye spesialiteten er nå å bli felt i farlig posisjon foran motstandernes mål. Denne gangen skjedde det omtrent på 16-meterstreken, midt foran buret til FuVo.

Vegard Aaserud tok på seg oppgaven med å dundre ballen i mål, forbi en mur som virka noe feilplassert og en keeper som ikke engang rakk å reagere. Frisparket var upåklagelig utført av Fjellhamar-nykommeren, må vi tilføye.

Dermed gikk FFK til pause med en litt flatterende 2-0-ledelse.

Andre halvdel av kampen ble langt mer dominert av FFK, som gjorde det klart tidlig at alle tre poengene kom til å bli igjen hos hjemmelaget.

Begge lag hadde for øvrig flere stolpetreff i løpet av kampen. FuVo skjøt i aluminiumen da oppgjøret fortsatt levde på 2-0, mens Fjellhamar kunne ha økt seiersmarginen flere ganger i andre omgang med litt mer nøyaktighet.

Fjellhamars lag: Henrik Bolstad – Petter Larsen, PC Ness, Anders Risan (Samuel Lindberg fra 77.), Bendik Onsum – Sigurd Berg (Henrik Jacobsen fra 68.), Simen Stensøe (Espen Nordermoen fra 64.), Kim-André Hunstad (Lars Hernholm fra 70.), Vegard Aaserud, Tom André Lia (Vetle Smith fra 40.) – Jonas Flood (Sondre Smith fra 64.)

Pre-match mat på kinesisk restaurant, i regi av Halfdan Roth: Terningkast 4.